Southwest Airlines tok imot Boeing 737 nummer ti tusen tirsdag. Selskapet som kun flyr med 737  var lanseringskunde på både 737-300, 737–500 og 737–700.
Southwest Airlines tok imot Boeing 737 nummer ti tusen tirsdag. Selskapet som kun flyr med 737 var lanseringskunde på både 737-300, 737–500 og 737–700. (MARIAN LOCKHART)

BOEING 737 NUMMER TI TUSEN

De første fem tusen tok 40 år: Nå er Boeing 737 nummer ti tusen ferdig

Verdens mest produserte passasjerfly.

Skal du på helgetur med fly senere denne uka, er det en viss sannsynlighet for at flytypen er et Boeing 737.

Dette er verdens mest produserte passasjerfly, og nå er en ny milepæl passert:

Denne uka ble eksemplar nummer ti tusen levert - et B737 Max 8 til Southwest Airlines.

Offisiell rekord

På en fabrikk som produserer 47 fly i måneden, er overrekkelser av nye fly vanlig. Men fly nummer ti tusen er selvsagt noe spesielt, og det ble markert med ny innskriving i Guinness rekordbok.

Forrige gang Boeing 737 ble skrevet inn rekordboka var i 2006 i forbindelse med at fly nummer fem tusen ble rullet ut fra sluttmonteringslinja i Renton like utenfor Seattle.

Boeing-sjef Kevin McAllister (t.v) og 737-programsjef Scott Campbell mottar plaketten fra Guinness rekordbok. Bilde: Craig Larsen

Dette gir et ganske godt bilde på hvordan luftfartsindustrien har utviklet seg. Det tok altså rundt 40 år å produsere og selge de første fem tusen flyene, mens de neste fem tusen flyene er produsert på kun tolv år.

– Vi er glade for å nok en gang kunne anerkjenne 737 for dens betydning i kommersiell luftfart, heter det i en uttalelse fra Guinness.

Dersom alle flyene som i tillegg er bestilt faktisk blir bygget, vil antall produserte Boeing 737 fort passere 15.000. Og med produksjonstakten det nå legges opp til, vil det ta kun 8-9 år å produsere de neste fem tusen flyene.

50-årsjubileum

10. februar var det hele 50 år siden første generasjon B737 ble tatt i bruk av lanseringskunden Lufthansa.

737 Max er fjerde generasjon og det første eksemplaret ble rullet ut av fabrikken Seattle tirsdag 8. desember 2015. Testflyet «Spirit of Renton», oppkalt etter fabrikkens tilholdssted, fløy første gang 29. januar i 2016.

Et Boeing 737-100 fra Lufthansa på Arlanda i 1968. Foto: Wikimedia commons

De siste årene har erkekonkurrenten Airbus solgt flere fly i dette segmentet med sin A320-familie. Men det er et stort forsprang å hente inn for den europeiske flyprodusenten som i oktober 2016 leverte fra seg fly nummer ti tusen (totalt) fra fabrikken utenfor Toulouse.

De fire A320-fabrikkene Airbus har i Toulouse, Hamburg, Mobile (USA) og Tianjin (Kina) skal om halvannet år være i stand til å produsere til sammen 60 fly i måneden.

Boeings ene 737-fabrikk har en produksjonstakt for tida på 47 fly i måneden og skal øke denne til 52 fly per måned senere i år.

Airbus har i overkant av 6.100 bestillinger inne på A320-fly, har Boeing cirka 4.600 bestillinger på B737-fly.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)