ELEKTRISK

Daglige skader i Norge: Ingen promillegrense på elsparkesykkel

Mens man mister lappen bare for å sette seg i førersetet på en bil med promille, finnes det ingen lovfestet promillegrense på elsparkesykkel og ståhjuling.

Skadene knyttet til elsparkesykler sto for omtrent 5 prosent av alle registrerte skader på skadelegevakten i Oslo i perioden april-mai.
Skadene knyttet til elsparkesykler sto for omtrent 5 prosent av alle registrerte skader på skadelegevakten i Oslo i perioden april-mai. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
2. juni 2019 - 11:00 | Endret 2. juni 2019 - 11:20

Utleie av elsparkesykkel har de siste månedene blitt svært populært i de store byene, og for mange har det blitt et alternativ til å ta taxi hjem fra byen på nattetid.

Allerede er det meldt om en rekke skader fra kjøringen, og i Sverige skjedde den første dødsulykken like før helgen. Likevel er det ingenting i veien for å bruke sparkesyklene i Norge selv om man har promille.

En skade hver dag

I mai opplyste Oslo universitetssykehus til Shifter (åpner i nytt vindu) at de i snitt får inn én skade per døgn i hovedstaden knyttet til elsparkesykkel. Skadene sto for omtrent 5 prosent av alle registrerte skader på skadelegevakten i Oslo i perioden april-mai.

– Tallene gir en indikasjon på at dette er en utvikling vi skal følge med på, sa Guro Ranes, trafikksikkerhetsdirektør i Vegdirektoratet, i den forbindelse.

I USA er det registrert over 1.500 skader på elsparkesykler, inkludert fire bekreftede dødsfall.

– Det er opp til ditt eget skjønn å vurdere om du er i stand til å bruke redskapet. Det er heller ingen aldersgrense. Barn ned i lav alder kan kjøre, det er opp til foreldrene, forklarer seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk til NTB.

Fram til i fjor ble små elektriske kjøretøy regnet som motorvogn, og da gjaldt samme promillegrense som for bil. Man risikerte altså å miste lappen om man kjørte dem i fylla.

I sentrum av San Francisco er de fleste elsparkesyklene låst fast til stativer.
Les også

Så enkelt fikk de orden på elsparkesyklene i San Francisco

Regjeringen: Likt som sykkel

Gjennom en lovendring valgte regjeringen imidlertid å sidestille elsparkesykler, Segway, el-rullebrett og andre små elektriske kjøretøy med sykkel.

– Det finnes ingen promillegrense på sykkel. Det er selvfølgelig et krav om at man ikke skal være så påvirket at man er ute av stand til å kjøre trygt. Og dersom man skulle havne i en ulykke, vil man jo kunne tiltales for det, sier Johansen.

Men det er altså opp til hver enkelt å vurdere hvor skikket de føler seg til å kjøre etter en tur på byen. Så lenge kjøringen foregår på forsvarlig vis, er den i prinsippet lovlig.

– Store krav til selvdisiplin og oppmerksomhet

Johansen beskriver kjøring med elsparkesykkel som «krevende».

– Du må ha litt ferdigheter, i hvert fall hvis du skal greie å følge med på resten av trafikken samtidig. I tillegg er det lett å bytte mellom fortau, gågate, kjøre ut i kjørebanen og sykkelfelt. Da kan du i så fall overraske andre, sier han.

Og legger til:

– Det stiller ganske store krav til selvkontroll, selvdisiplin og oppmerksomhet.

– Vi kan bare håndtere plastproblemet om vi tar hensyn til kjemikaliene i plasten og tar oss av dem på forsvarlig vis. Det sier NTNU-professor Martin Wagner. Her er en liten bit av søppelhåndteringsanlegget Thilafushi på Maldivene.
Les også

Har funnet 16.000 kjemikalier i plast – forskerne har fire råd

– Uheldig å kombinere

Alle tre er egenskaper som kan svekkes ved inntak av alkohol.

– Det er veldig uheldig å kombinere kjøring på elsparkesykkel med alkohol. Her er det nok en fordel om utleieselskapene ser på om de kan stanse utleien på kvelden og natten, spesielt i helgene når mange er under påvirkning av alkohol, sier han.

Noen av utleieselskapene har lagt inn slike sperrer mot nattkjøring, mens andre kan kjøres døgnet rundt.

Kan få straff

Politiinspektør Egil Jørgen Brekke avviser overfor VG at folk ikke risikerer straffereaksjon om de fyllekjører med elsparkesykkel.

– Du kan ikke kjøre i fylla med hverken sykkel eller elsparkesykkel. Hvis du regnes som påvirket, kan du straffes, sier han til avisa.

Politiinspektøren viser til Vegtrafikklovens § 21, som sier at ingen må føre kjøretøy når man er i en slik tilstand at man ikke kan anses skikket til å kjøre på en trygg måte, og opplyser om at det har vært domfellelser i forbindelse med ulykker på sykkel.

Mekler Carl Petter Martinsen (t.h.), hos Riksmekleren, Siri Bergh fra NHO (t.h.) og forhandlingsleder, Christian Justnes fra Fellesforbundet (t.v.) da den tvungne meklingen startet mandag.
Les også

Byggebransjen: Meklingen på overtid – fare for at 16.700 går ut i streik

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.