E6 MOELV-ROTERUD

Cowi skal lage reguleringsplan for E6 Moelv-Roterud

Nye Veier har inngått avtale med rådgiverselskapet Cowi om å utarbeide reguleringsplan for E6-strekningen Moelv-Roterud.

Delstrekningen Moelv-Roterud er cirka 11 kilometer lang. Prosjektet omfatter ny motorveibru over Mjøsa samt totalt cirka 9,4 kilometer vei i dagen på begge sidene av broen.
Delstrekningen Moelv-Roterud er cirka 11 kilometer lang. Prosjektet omfatter ny motorveibru over Mjøsa samt totalt cirka 9,4 kilometer vei i dagen på begge sidene av broen. Illustrasjon: Nye Veier
3. nov. 2021 - 09:18

E6 Moelv-Roterud er en del av storutbyggingen E6 Moelv-Øyer. Delstrekningen Moelv-Roterud er cirka 11 kilometer lang. Prosjektet omfatter ny motorveibru over Mjøsa samt totalt rundt 9,4 kilometer vei i dagen på begge sidene av broen.

Steinar Fretheim, prosjektsjef i Nye Veier. <i>Foto:  Nye Veier</i>
Steinar Fretheim, prosjektsjef i Nye Veier. Foto:  Nye Veier

– Cowi skal bidra til å lage forslag til reguleringsplan for strekningen. Arbeidet skal gjennomføres i tett samarbeid med Nye Veier og kommunene Ringsaker og Gjøvik, sier Steinar Fretheim, prosjektsjef i Nye Veier.

Det foreligger vedtatt kommunedelplan for prosjektet.

– Vi er nå i oppstartsfasen med Cowi, der vi blant annet skal bli enige med kommunene om en hensiktsmessig fremdriftsplan. Gjennom prosjektets levetid har vi opparbeidet betydelig kunnskap om strekningen, særlig om grunnforhold i Mjøsa. Denne kunnskapen implementeres nå i arbeidet med reguleringsplanen. En god planprosess er viktig for å kunne realisere E6 Moelv-Roterud på best mulig måte, sier Fretheim.

Delstrekningen Moelv-Roterud er cirka 11 kilometer lang. Prosjektet omfatter ny motorveibru over Mjøsa samt totalt cirka 9,4 kilometer vei i dagen på begge sidene av broen. <i>Illustrasjon:  Nye Veier</i>
Delstrekningen Moelv-Roterud er cirka 11 kilometer lang. Prosjektet omfatter ny motorveibru over Mjøsa samt totalt cirka 9,4 kilometer vei i dagen på begge sidene av broen. Illustrasjon:  Nye Veier

Avtalen baseres på Nye Veiers rammeavtale for planarbeid for veiprosjekter der Cowi er en av flere leverandører.

3500 personer er sysselsatt på Femern-prosjektet akkurat nå. Her, i tunnelportalen på dansk side, jobber 250 av dem for å få alt klart til det første tunnelelementet skal senkes til havbunnen i fjerde kvartal i år.
Les også

Forenkler veien til Tyskland: Verdens lengste senketunnel har egen tunnelfabrikk

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.