Bruer

Consolvo leder hårfint i kampen om krevende bruprosjekt

Differansen til konkurrenten er rundt 800.000 kroner, eller omtrent to prosent av kontraktssummen.

Stedvis på Gimsøystraumen bru er det store synlige skader.
Stedvis på Gimsøystraumen bru er det store synlige skader. Foto: Petr Šmerkl, Wikipedia
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
15. apr. 2021 - 07:00

Gimsøystraumen bru skal pusses opp. Den ble ferdigstilt i 1981, utført som fritt-frambygg i spennarmert betong. Totalt lengde er 839,5 meter, fordelt på ni spenn.

Akse 1 til fuge på spenn 3 er tidligere rehabilitert med mekanisk reparasjon og katodisk beskyttelse. Og nå har Vegvesenet kommet med en kontrakt hvor resten av brua skal rehabiliteres.

Disse to hadde gitt tilbud da fristen gikk ut i slutten av mars:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Consolvo 41.101.540
Visinor Rehab 41.894.040

NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres.

I følge utlysingen er det 13 millioner kroner i disponible midler til entreprenøren i 2021. Men prosjektet skal være ferdig i løpet av august 2023.

Vegvesenet forutsetter at resten av pengene kommer i løpet av 2022 og 2023.

Men så skal det hele skje i et område og på et sted hvor det er mer enn vanlig å tenke på og forholde seg til. Det er nok derfor også at det er satt god tidsmargin: «Brua ligger i et meget værutsatt område, kjent for mye vind og lynnedslag. Det må påregnes vind og nedbør langt ut over det normale i værhardt kystklima.»

Sluttdato er 31. august 2023.

I arbeidet med å reparere Otta bru (bildet) gjenbrukes mye av kompetansen fra da Randklev bru ble gjenreist etter kollapsen i 2023. Prosjektleder Henrik Wedum i Bane Nor har begge brubergingsprosjektene på CV'en.
Les også:

Han leder reparasjonen av Otta bru: –  Redde for at hele brua kunne kollapse 

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.