Cadillac ELR bygger på Converj-konseptet som ble vist fram første gang i Detroit for to og et halvt år siden. (Bilde: GM)
(Bilde: GM)
(Bilde: GM)

Cadillacs elektriske luksuskupé

General Motors var først på markedet med en serieprodusert ladbar hybrid, Chevrolet Volt.

Når konsernsøsteren Cadillac nå lanserer en ny modell, tyder mye på at den får låne hybridsystemet Voltec.

Les også: Nok en elektrisk årets bil

Lite detaljer ennå

Bilen springer ut fra konseptet Cadillac Converj. Den endelige produksjonsvarianten får navnet Cadillac ELR.

Slik viderefører Cadillac den nyere tids tradisjon med trebokstavers navn som i dette tilfellet også signaliserer at bilen har elektrisk framdrift.

Ifølge GM er utviklingen så vidt kommet i gang. Tekniske detaljer, pris og lanseringstidspunkt holder selskapet for seg selv foreløpig.

Cadillac ELR. Foto: GM GM

E-REV

I videoen ser man imidlertid den samme T-formede litiumionebatteripakken, produsert av LG Chem, som sitter i Chevy Volt og Opel Ampera.

I den nokså overfladiske meldingen fra GM heter det at ELR primært benytter elektrisk framdrift og at en firesylindret motor/generator kobles inn når energinivået er lavt i batteriet.

I Volt/Ampera er det en 111 kW/370 Nm elmotor som får strøm fra et 16 kWh litiumionebatteri som igjen lades av en 1,4-liters bensinmotor/55 kW generator.

Også når den nye Cadillacen presenteres, insisterer GM fortsatt på å kalle teknologien "E-REV – extended-range electric vehicle technology" – elbil med rekkeviddeforlenger – ikke hybrid.

GM har tidligere vist fram konsepter av en forvokst Volt og en Opel stasjonsvogn med Voltec-systemet:

Volt har lagt på seg

Opel med ladbar stasjonsvogn