Chevrolet Volt MPV5 henter det meste av sitt design fra sin noe slankere søster. (Bilde: General Motors)
(Bilde: mzyrq1-e)

Volt har lagt på seg

I de høyreiste SUV-er og MPV-ers hjemland, er det kanskje ikke så overraskende om amerikanske General Motors velger å lage en «soccer mom»-vennlig utgave av sin ladbare hybrid Chevrolet Volt.

Foreløpig er Volt MPV5 kun en konseptbil som for første gang ble vist fram på bilutstillingen Auto China 2010 i Beijing i dag.

Voltec-potensial

GM sier at de med dette crossoverkonseptet ønsker å vise fram potensialet Voltec-framdriftssystemet har for andre applikasjoner i tillegg til Chevrolet Volt og Opel/Vauxhall Ampera som den debuterer i neste år.

Også Opel viste fram en stor konseptbil med Voltec i Genève i mars:

Opel med ladbar stasjonsvogn

GM har dessuten vist fram en Buick med Volt-teknologi: Vil bli først med plug-in-SUV

Den tekniske innmaten i MPV5 er altså identisk med Volt. Fra det nevnte Voltecsystemet med en 111 kW/370 Nm elmotor som får strøm fra en 16 kWh litiumionebatteripakke som igjen lades av en 1,4-liters bensinmotor.

Har lagt på seg

På grunn av mer luftmotstand og vekt, uten at GM sier hvor mye, har Volt MPV5 en kortere elrekkevidde enn originalen. 51,5 kilometer (32 miles) sammenlignet med 64 kilometer (40 miles).

Volt MPV5 har en akselavstand på 2 760 mm, kun 15 mm lengre enn Volt. MPV-en er 4 585 mm lang (181 mm lengre enn originalen), 1 871 mm bred (73 mm bredere) og er med sine 1 612 mm i været 182 mm høyere enn Ur-Volt.

Bagasjerommet rommer 863 liter, eller 1 764 liter med nedfelte seter.

8 fabrikker skal få Volt på veien