MARITIM

Bygger om hurtigbåter til nullutslipp

Fjord 1 har kjøpt to brukt hurtigbåter som skal bygges om til nullutslipp med elektrisk framdrift. En ny lavutslipps hurtigbåt er også bestilt.

Fjord1 skal trafikkere to hurtigbåsamband fra Bergen for Vestland fylkeskommune. To eksisterende hurtigbåter bygges om til batteridrift for Bergen-Askøy, mens et nytt fartøy bygges av Brødren Aa til Bergen-Knarvik.
Fjord1 skal trafikkere to hurtigbåsamband fra Bergen for Vestland fylkeskommune. To eksisterende hurtigbåter bygges om til batteridrift for Bergen-Askøy, mens et nytt fartøy bygges av Brødren Aa til Bergen-Knarvik. Illustrasjon: Brødrene Aa
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
28. aug. 2023 - 15:58

De ombygde båtene skal settes inn på Bergen-Askøy-ruta (Kleppestø-Strandkaien).  Frekvensen økes når det blir to båter i stedet for en på ruta fra 2025. Hver båt har pass til 275 personer.

En ny hurtigbåt er bestilt fra Brødrene Aa for å trafikkere Nordhordlandsruta, det vil si Knarvik-Frekhaug-Strandkaien i Bergen. Begge kontraktene har en varighet på 15 år. Fjord 1 skal bygge ut ladeanlegg med effekt på 4.000 kW på Knarvik og Askøy.

Fjord1 har kjøpt to fartøy fra Kystekspressen. Disse fartøyene vil gjennomgå omfattende ombygging fra konvensjonelle framdriftssystemer til et nytt nullutslipp-fremdriftssystem, med en effekt på 2.200 kW.

Brødrene Aa, som er spesialister på karbonfiber, skal stå for ombyggingen samt et nybygg med Aero-design til Nordhordlandsruta.

Katamaranen skal ha lavutslipps framdriftssystem på totalt 3.000 kW med plass til 199 passasjerer.

Hurtigbåten som skal gå på Nordhordlansruta bygges i karbonfiber av Brødrene Aa. Det blir plass til 199 personet. <i>Illustrasjon:  Brødrene Aa/Fjord1</i>
Hurtigbåten som skal gå på Nordhordlansruta bygges i karbonfiber av Brødrene Aa. Det blir plass til 199 personet. Illustrasjon:  Brødrene Aa/Fjord1

Vestland og Telemark

Fjord 1 har kontrakt med Vestland fylkeskommune for de to rutene og gjelder fra 1. januar 2025 – 2040.

Brunvoll med datterselskapet Brunvol Mar-El i Telemark er valgt av Brødrene Aa som systemintegrator og leverandør av elektriske framdriftssytemer til alle tre hurtigbåtene.

Brunvoll-leveransen inkluderer DC-tavler, elektriske motorer, omformere og ladesystemer.

Alle komponentene vil bli integrert i Brunvoll Mar-El sitt fremdrifts- og energistyringssystem. Skipene vil være utstyrt med Brunvoll Lightweight Power System.

Innovasjonssjef Karolina Adolfsson i Norled har vært med på å utvikle batteribytteteknologien Shiftr. Hun mener den gir store muligheter for besparelser.
Les også

Mener det er millioner å spare på å bytte batterier mens passasjerene går av og på

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.