Elektrisk ferge - hybrid - hydrogen 

Bygger om gammel ferge til el-drift, og sparer 100.000 liter diesel årlig

Den 25 år gamle fergen MF Ole Bull får batterier og blir hybrid. Målet er å gjøre den helelektrisk.

MF Ole Bull blir hybrid og gjøres klar for å bli nullutslippsferge. Osterøy Ferjeselskap drifter sambandet Breistein-Valestrand med ferga.
MF Ole Bull blir hybrid og gjøres klar for å bli nullutslippsferge. Osterøy Ferjeselskap drifter sambandet Breistein-Valestrand med ferga. (Foto: Tor Arne Aasen)

Den 25 år gamle fergen MF Ole Bull får batterier og blir hybrid. Målet er å gjøre den helelektrisk.

Neste høst får MF Ole Bull installert to elektromotorer og en liten batteripakke på 224 kWh. Batteriene lades med landstrøm om natta og vil erstatte hjelpemotorene når ferga ligger til kai.

Få tilgang til alt innhold fra tu.no, digi.no og karriere360.no med Ekstra

  • Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag
  • Rabatt på konferanser

månedlig

235,-
Tilsvarer Kr 55 per uke Bestill

årlig

1 990,-
Tilsvarer Kr 39 per uke Prøv 1 måned for 1 kr
Én måned for 1 kr
Automatisk fornyelse av abonnement kan stoppes når som helst
Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her
NITO- og Tekna-medlemmer får 50% rabatt av ordinær pris ved kjøp av årsabonnement.Rabatten fås ved å oppgi medlemsnummer i bestillingsprosessen

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser. Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura.

Vil abonnementet automatisk fornye seg etter gratisperioden?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå