BYGG

Bekreftet: Brannen på Sola startet i en dieselbil

Etterslokkingen vil ta flere dager.

Trolig er flere hundre biler ødelagt i brannen i parkeringshuset på Stavanger lufthavn Sola
Trolig er flere hundre biler ødelagt i brannen i parkeringshuset på Stavanger lufthavn Sola Foto: Carina Johansen/NTB Scanpix
8. jan. 2020 - 07:14

Oppdatert: Den voldsomme brannen i et parkeringshus på Stavanger lufthavn begynte i en eldre dieselbil, opplyser politiet i Sandnes.

Bileieren er avhørt, det samme er flere vitner, skriver politiet i en pressemelding.

– Vi har også hentet inn en del videoer, og dette arbeidet vil vi også fortsette med. Forholdene rundt bilbrannen er temmelig oversiktlig, men nå må vi finne ut hvorfor brannen startet, sier Elisabeth Vorland, seksjonsleder etterretning og etterforskning ved Sandnes politistasjon.

Brannvesenet fikk sent tirsdag kveld kontroll over brannen i parkeringshuset på Sola lufthavn. 

Over åtte timer etter at det ble slått alarm om brannen i parkeringshuset tirsdag ettermiddag, meldte politiet klokka 23.55 om at brannen var under kontroll, skriver Stavanger Aftenblad.

Trolig er flere hundre biler ødelagt og parkeringshuset er påført alvorlige skader etter brannen som førte til full nedstengning av flyplassen.

– Brannvesenet fikk kontroll over brannen ved midnatt. Det er fortsatt etterslokking nå. Alt slokkearbeid skjer fra utsiden ettersom det er gitt beskjed om at vi ikke skal gå inn bygget, sier vaktkommandøren ved Rogaland 110-sentral til NTB.

Etterslokking vil ta tid

Deler av parkeringshuset er rast sammen etter brannen på Stavanger lufthavn Sola.
Les også

Sola-brannen: Avinor fikk prosjektert lavere brannmotstand enn anbefalt

Arbeidet med å slokke og sikre det utbrente parkeringshuset ved Sola lufthavn vil ta betydelig tid.

– Det ligger mye materiale under de sammenraste massene som ikke er brent opp. Det vil stadig retenne. Det er derfor vi etterslokker og det er det vi har drevet med i hele natt, sier brannsjef Nils-Erik Haagenrud til NRK.

Brannsjefen forteller at det er store setningsskader i bygget og i konstruksjonen.

– Vi kan ikke sende inn mannskapene før vi har fått avstivet og sikret bygget. Det kommer til å ta flere dager. Det kommer et firma som skal gjøre beregninger, sier han.

Både Haagenrud og Anders Sandmæl, som er daglig leder i Kompetansesenter for brann og driftspersonell, sier til NRK at brannen og konsekvensene av den ville vært noe helt annet hvis det hadde vært sprinkleranlegg i parkeringshuset.

Fare for at bygningen skulle rase

Det fem etasjer høye bygget har fått store skader og det har vært fare for at det skal rase sammen. Parkeringshuset skal ha vært bortimot fullt da brannen oppsto. Avinor opplyser til NRK at det er over 3.000 parkeringsplasser i parkeringshuset,

Like før midnatt opplyste politiet at brannvesenet har dimittert mange av sine mannskaper, men både politipatruljer, flere brannbiler og en ambulanse blir på stedet gjennom natten.

– Vi holder en dialog med brannvesen og Avinor om når vi kan åpne veien inn mot flyplassen igjen, sier operasjonsleder Jostein Reiestad i Sørvest politidistrikt til Stavanger Aftenblad.

Storbrannen på Sola har gjort at debatten om elbilenes brannsikkerhet har blusset opp igjen.
Les også

– Elbiler har et ufortjent dårlig rykte

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Flytrafikken i gang igjen

Flytrafikken er i gang igjen på Stavanger lufthavn, men de reisende må fortsatt regne med forsinkelser etter storbrannen.

– Reisende må selv sjekke sin avgang, opplyser Avinor til Stavanger Aftenblad onsdag morgen.

– Vi har gjennomgått flyplassen og ser at vi med tanke på brann- og redningskategorier kan gjenoppta trafikken, sier operativ sjef Morten Wathne i Avinor til avisen.

Både fly og mannskap kan mangle som følge av at flyplassen ble stengt tirsdag ettermiddag.

– Dette skyldes først og fremst at de flyene som skulle tatt morgen-passasjerene gjerne kommer inn kvelden i forveien, som for eksempel KLMs rute til Amsterdam. Selskaper mangler dermed både fly og gjerne crew i dag.

Avinor legger også til at det er for tidlig å svare på hvilke biler som er skadet.

– Når situasjonen er avklart og vi har mer informasjon vil vi sende ut kontaktinformasjon. Ta dermed videre kontakt for å avklare om din bil er skadet. Vi beklager på det sterkeste de ulempene dette medfører, skriver de på sine nettsider. 

Ingen meldinger om skadde i brannen

Nødetatene fikk først melding om brannen ved 15.30-tiden tirsdag. Parkeringshuset P1 ved «Kiss and fly»-området på flyplassen sto i flammer. Avinor opplyser til NRK at det er over 3.000 parkeringsplasser i parkeringshuset, som var bortimot fullt da brannen startet.

Ved 21-tiden tirsdag brant det fortsatt i parkeringshuset over flere etasjer i parkeringsanlegget, men i løpet av kvelden dempet brannen seg noe.

Ifølge politiet har det ikke kommet meldinger om at mennesker har blitt skadd i brannen.

P-huset på Sola flyplass er bare ett av flere parkeringshus i stål. En dansk professor tar nå til orde for å forby bygningstypen.
Les også

Professor etter norsk storbrann: Advarer mot parkeringshus av stål

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.