Dag to på Paris air show endte med en gedigen overraskelse: De færreste hadde ventet så mye rift om Boeing 737 Max som har stått på bakken i over tre måneder nå.
Men da flymessas desidert største flybestilling ble annonsert tirsdag, var det nettopp på denne flytypen.
Luftfartsgiganten International Airlines Group (IAG) har planer om å kjøpe hele 200 Boeing 737 Max til en listepris på 24 milliarder dollar (210 milliarder kroner).
![Airbus A321XLR skal etter planen settes i drift om fire år.](https://images.gfx.no/130x87/2441/2441242/A321XLR-01-.jpg)
Airbus fortsetter å presse ut mer rekkevidde fra sine passasjerfly
Full tillit til Boeing
Foreløpig er det altså kun inngått en intensjonsavtale, og bestillingen vil fordele seg på B737 Max 8 og Max 10.
Boeing 737 Max har stått på bakken siden mars etter to dødsulykker som krevde til sammen 346 liv. Boeing har endret softwaren i flykontrollsystemet, men det gjenstår at dette blir sertifisert og godkjent.
Siden den gang har ikke Boeing fått en eneste bestilling på flytypen, før nå.
![Fotomontasje som viser noen av de utvendige forskjellene mellom B737-8 Max og B737-800.](https://images.gfx.no/130x87/2406/2406615/737-max-8.jpg)
Dette er de viktigste forskjellene mellom Boeing 737-ene som flyr og de som står på bakken
Bytter ut Airbus-fly
IAG er morselskapet til Aer Lingus, British Airways, Iberia, Vueling og Level og er dermed blant de største i luftfarten. Konsernets flyselskaper har totalt 582 fly i flåten og fraktet 113 millioner passasjerer til 268 destinasjoner i fjor.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Storskala havvindpark i Sverige skal drive et av Europas største prosjekter for grønt hydrogen](https://images.gfx.no/1000x333/2783/2783549/Offshore%2520wind%2520power%2520generation.jpg)
![Boeing-direktør Kevin McAllister og IAG-direktør Willie Walsh på Paris air show. <i>Foto: PASCAL ROSSIGNOL</i>](https://images.gfx.no/290x/2442/2442050/bfMIxzZXKI4.jpg)
Denne avtalen må svi litt ekstra for erkekonkurrenten i Toulouse, ettersom dette er flyselskaper som i dag så og si kun bruker Airbus A320-serien på kort- og mellomlange ruter.
IAG-selskapene er fra før store kunder av Boeings bredbuksfly, og bestilte tidligere i år nye B777X for å supplere dagens langdistanseflåte av B777 og B787.
– Vi er ydmyke overfor den tilliten IAG-ledelsen viser til Max og til syvende og sist alle oss i Boeing og vårt forpliktelse til å sette kvalitet og sikkerhet foran alt annet. Vi er meget fornøyde med at IAG anerkjenner de overlegne kvalitetene i 737 Max, uttaler Kevin McAllister, direktør for Boeing Commercial Airplanes.
![Airbus har denne uka hatt besøk av 135 luftfartsjournalister, men mange var opptatt av hva den europeiske flyprodusenten mener om Boeing 737 Max.](https://images.gfx.no/130x87/2432/2432460/Airbus-Innovation-Days-2019-Group-Photo%2520(2).jpg)
Derfor tar Airbus-sjefene Boeing i forsvar etter dødsulykkene