Prosjekter

Bodø skal bygge ny vei til Rønvikfjellet

1250 meter vei opp til turisthytte skal utbedres.

Fjellveien i Bodø er bratt, men nå skal den rustes opp.
Fjellveien i Bodø er bratt, men nå skal den rustes opp. Bjørn
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
13. des. 2019 - 15:28

Oppdraget med å bygge nyveien til Rønvikfjellet blir en kombinasjon av å bygge vei, VA-konstruksjoner og føringsveier for elektro.

Fra Krysset Fjellveien-Slettvollveien og opp til avkjørselen fra Fjellveien til Hyttebakken skal dagens vei utbedres og nytt fortau skal opp.

Videre oppover: Ny vei og nytt fortau opp til dagens parkeringsplass på Rønvikfjellet og videre til turisthyttetomta. Dagens offentlige parkeringsplass oppgraderes og utvides.

Prosjektet inkluderer også omlegging av eksisterende offentlig VA.

Veien skal få ny gatebelysning og føringsveier for elektro i veianlegget.

– Vi snakker ofte om forsyningssikkerhet som mat, energi og medisin. Men hva med tilgang til stål, trevirke, kritiske metaller eller elektroniske komponenter, spør Alexander F. Christiansen i Circular Norway.
Debatt

Det vi glemmer i norsk sikkerhetspolitikk

Bratte forhold

Veianlegget går i bratt terreng og byggingen omfatter både store fyllinger, høye skjæringer og støttemurer.

De høyeste fjellskjæringene er opp mot 15 meter og den største muren har en høyde på omtrent sju meter.

Kommunen stiller krav om at det i hovedsak skal være adkomst for bil og gående til Hyttebakken i hele anleggsperioden. Veien kan tillates stengt kun i kortere perioder.

Kontrakten omfatter vei med sideområder, parkering, VA og føringsveier for elektro.

Total lengde for utbedret og ny vei med fortau er omtrent 1250 meter. Veianlegget omfatter overvannshåndtering og belysning langs hele veistrekningen.

Totale traselengder for VA er omtrent 400 meter eksklusive stikkrenner, stikkledninger og
drenering for støttemurer.

Det skal bygges flere støttemurer i anlegget. Den høyeste over 50 meter lang og rundt sju meter høy på det høyeste. En annen støttemur skal bli mer enn 100 meter lang og opp til fem meter høy.

De høyeste fjellskjæringene er opp mot 15 meter høye. Totalt er det fjellskjæring langs rundt 450 meter.

Arbeidene er beregnet til å ta 18 måneder.

Tilbud må leveres innen 18. desember 2019.

Her skulle det etableres en 33 meter dyp byggegrop. Etter at det ble bestemt at Mossetunnelen skal forlenges vil byggegropen kun bli 22 meter dyp.
Les også:

Dropper rekorddyp grop: Skal redusere kvikkleirefaren i Moss

 
Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.