INDUSTRI

Bekreftet: Feil på tre av fire motorer under A400M-havariet

Har sluppet informasjon fra ferdsskriver og taleregistrator.

Det var et A400M transportfly av denne typen som havarerte i Sevilla i mai. Dette flyet er det første som ble levert til Malaysia.
Det var et A400M transportfly av denne typen som havarerte i Sevilla i mai. Dette flyet er det første som ble levert til Malaysia. Bilde: Airbus
3. juni 2015 - 14:59

Tre av motorene lot seg ikke kontrollere på vanlig måte da A400M-flyet havarerte rett etter avgang fra Sevilla lufthavn.

Det bekrefter nå Airbus Defence and Space.

Fire av flyprodusentens ansatte omkom i ulykken lørdag 9. mai.

Les også: Den flygende hvithvalen blir enda større

Ulykkesinformasjon til alle operatører

Kort tid etter ulykken kom det informasjon som indikerte at tre av transportflyets fire turbopropmotorer sviktet.

Det er også den offisielle versjonen i et varsel fra Airbus Defence and Space (en såkalt Accident Information Transmission, AIT) som gikk ut til alle A400M-operatører tirsdag kveld.

Her kommer det fram at alle data fra ferdsskriver og taleregistrator (FDR/CVR) er hentet ut med hell og at Airbus har bistått den spanske havarikommisjonen med forløepige analyser.

Les også: Verdens sterkeste helikopter blir enda sterkere

Ukontrollerbart

Ifølge flyprodusenten oppstod det først et problem med å redusere krafttilførselen fra motorene.

Etter at besetningen dro hendlene tilbake til «flight idle», ble krafttilførselen redusert. Problemet var at tre av motorene forble i tomgang fram til havariet.

Kun motor fire, altså lengst ute på høyre vinge, lot seg kontrollere som normalt.

Les også: Dronene skal styres av piloter i andre fly

ECU-svikt

Det har tidligere kommet fram at det trolig har vært en feil med den elektroniske motorstyringen, ECU.

Airbus gjentar nå at foreløpige funn tyder på at alle andre flysystemer fungerte som normalt på flyet, MSN23.

Det som da het A400M Grizzly fløy første gang i desember 2009. Etter at det var døpt om til A400M Atlas ble det omsider levert høsten 2013.

Transportflyet er en taktisk/strategisk hybrid. Det kan ta av fra og lande på korte rullebaner, samtidig som at rekkevidden er opp til 8700 kilometer.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

TP-400-D6 ble utviklet for A400M og med en effekt på 8 200 kW regnes den som en av de kraftigste turbopropmotorene som er laget.

Les også: Flybilen måtte nødlande - reddet av fallskjerm

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.