Batterifabrikk

Batterifabrikk leter etter tomt i Norge

Trenger tilgang til kraft og vann til kjøling.

Elbiler til lading i Oslo. Panasonic, Hydro og Equinor vurderer nå å bygge en stor fabrikk i Norge for produksjon av batterier til elbiler.
Elbiler til lading i Oslo. Panasonic, Hydro og Equinor vurderer nå å bygge en stor fabrikk i Norge for produksjon av batterier til elbiler. (Foto: Heiko Junge/NTB)

Trenger tilgang til kraft og vann til kjøling.

Panasonic, Hydro og Equinor planlegger en stor batterifabrikk i Norge. Nå er konkurransen i gang om hvor fabrikken skal ligge.

I et brev til norske kommuner og regioner inviterer Panasonic, Hydro og Equinor nå til kamp om lokaliseringen av den nye fabrikken.

– Tilgang til arbeidskraft, samt god beliggenhet med tanke på logistikk og krafttilgang, er noen av de viktigste kriteriene vi vil legge til grunn, sier Anders Hegna Hærland, prosjektleder i Equinor.

Målet med konkurransen er å identifisere 10–15 mulige steder som møter behovene.

Stiller krav

Ideen er å bruke norsk fornybar kraft til å få i gang bærekraftig produksjon av batterier til elbiler.

Men for å kunne drive en slik fabrikk, trenger de tre selskapene tilgang til kraft og vann til kjøling.

I tillegg må stedet ha et befolkningsgrunnlag som kan sikre tilgang på rundt regnet 2.000 faglærte operatører og personell med høyere utdanning.

Det er også et vilkår at det må være lett å få råvarer inn og ferdigproduserte batterier ut til kunder i Europa.

– Nå ønsker vi å komme i kontakt med kommuner og regioner som mener de har steder som egner seg til å etablere slik virksomhet, sier Hydros prosjektleder Rune Bruøygard.

Kan øke viktigheten 

Hydro har levert aluminium og profiler til de fleste europeiske bilprodusentene gjennom mange år. Elektriske biler trenger lette materialer fordi batteriet veier så mye. Dermed kan Hydro bli en enda viktigere aktør.

– Sammen med Equinor har vi svært mye industriell erfaring og vi er i stand til å satse i stor skala. Gjennom vår lange historie har vi vært i mange ulike bransjer. Det er et godt utgangspunkt for ny satsing, sa informasjonsdirektør i Hydro, Halvor Molland da batterifabrikken ble lansert tidligere i år.

Tre går videre til finalen

Tre av de 10–15 mulige stedene som skal identifiseres, vil gå videre til finalen. Disse tre skal velges ut innen midten av 2021.

Oppstart av fabrikken kan skje i 2025.

Men det er fortsatt ikke endelig avgjort at fabrikken blir noe av. En større kartlegging er nå i gang for å vurdere markedet.

Et annet uavklart spørsmål er hvilken drahjelp staten kan gi.

Kommuner og regioner som vil være med i konkurransen, må sende inn forslag innen 21. januar neste år.

Tre forskjellige prosjekter

Det foreligger til sammen tre ulike planer om å etablere batterifabrikk i Norge. 

  • I april i fjor lanserte Freyr planer for en batterifabrikk i Mo i Rana. I år ble det kjent at et EU-eid selskap har investert i planene. Freyr vil bygge en kapasitet på 32 GWt årlig.
  • I mai i år ble planene om en battericellefabrikk i Agder lansert, med blant annet investor Bjørn Rune Gjelsten og Bellona på laget. De ønsker å etablere et teknologimiljø rundt batterier og en fabrikk som kan produsere både litiumione-batterier (LiIone) og potensielt mye energitettere og billigere litiumsvovelbatterier (LiS).
  • I november ble det altså kjent at Hydro, Equinor og Panasonic går sammen om et tredje prosjekt i Norge.

Selv om det ikke finnes norsk celleproduksjon i dag, finnes det flere selskaper med batterikompetanse. Corvus og andre kan produksjon av marine og stasjonære batterier. IFE, Sintef, NTNU og andre miljøer har jobbet lenge med batterier og fagfelt som grenser til batteriproduksjon.

Les også

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå