PBES KONKURS

Batterifabrikk i Trondheim gikk konkurs - nå overtar en av de største kreditorene produksjonen

Produksjonen av batterier til skip fortsetter i Trøndelag.

En av de første batteripakken levert fra PBES-fabrikken i Trondheim, ferdig installert i et skip.
En av de første batteripakken levert fra PBES-fabrikken i Trondheim, ferdig installert i et skip. (Torghatten Nord)

Produksjonen av batterier til skip fortsetter i Trøndelag.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

I fjor var PBES Norway verdens nest største produsent av maritime batterier, fordelt på rundt 20 systemer med samlet kapasitet på 15,3 MWh.  

Corvus, med hovedkontor i Bergen, var imidlertid flere hestehoder foran med totalt med 50 MWh levert.

I mars ble PBES Norway slått konkurs etter lønnskrav på 7,5 millioner kroner fra de ansatte.

Selve batteriteknologien, utviklet i Canada av blant annet Brent Perry, skal videreføres og produksjonen blir i Norge.

Produksjon flytter til Agdenes

Elpro var en av de største underleverandørene. Selskapet har levert elektroskap og batteristyringssystem (MBU).

Nå overtar Elpro Solutions produksjonen ved sitt Selva-anlegg i Agdenes kommune, ytterst ved Trondheimsfjorden.

Der har Elrpo Solutions et produksjonslokale på 5.000 kvadratmeter og direkte tilgang til dypvannskai. I dag er det 66 ansatte der som lager brosystemer, pulter og skap til skip.

PBES hadde på topp 60 ansatte i Trondheim. Her er en celle i plastforpakning. Den tas ut, måles og dokumenteres. Alle data kan spores tilbake for hver celle.  Bilde: Tore Stensvold

Administrerende direktør Pål Rune Johansen i Elpro Group sier til TU at selskapet skal produsere PBES-batterier på lisens. Han begynte i jobben 1. april og har jobbet intenst med avtalen.

- Vi har sikret oss slik at vi ikke kan komme i samme uføre som PBES Norway, sier Johansen til TU.

Likevel er det en viss grad av risiko forbundet med å overta produksjonen.

- Men den er liten og til å leve med. Vi har sikret oss en avtale med et visst minimumvolum første periode og med mulighet for fleksibilitet både opp og ned i framtida, sier Johansen.  

Trinnvis oppstart

Han sier at det er satt opp en plan i tre trinn, men kan ikke gi eksakte datoer for produksjonsstart. Det kanadiske eierselskapet bak Plan B Energy Storage (PBES) overtar produksjonsutstyr og lagerbeholdning. Produksjonsutstyret skal overføres til Selva.

- Vi skal først etablere produksjonen, få opp produksjonsfasiliteter, utstyr og komponenter. Deretter blir det prøveproduksjon og sikre at alle krav til HMS (helse, miljø og sikkerhet) blir ivaretatt samt at kvaliteten på produktene er på topp, sier Johansen.

Venter med roboter

Elpro er dialog med noen av de tidligere ansatte for å sikre kompetanse. På det meste var det rundt 60 ansatte ved PBES Norway, men ved konkursen i midten av mars var det bare åtte igjen.

- Vi kan ikke tallfeste hvor mange vi vil ansette, men noen blir det, sier Johansen.

Til sommeren skal Siemens starte opp sin batterifabrikk i Trondheim. Produksjonslinjen blir i stor grad automatisert. Det vil ikke Elpro satse på i første omgang.

PBES Norway startet produksjonen i Trondheim i 2016 under enkle og provisoriske  forhold.  Bilde: Tore Stensvold

- Automatisering og robotisering er ikke det første vi vil se på. Først må vi få riktig kvalitet og volum og deretter se hvor vi kan effektivisere. Det må henge sammen med hele verdikjeden, sier Johansen.

Elpro-selskapet Elpro Electro kjenner godt til PBES-batterier og systemer og kan stå for montering, integrering og igangkjøring av batterisystemene.

- Dette kan vi dra nytte av. Elpro Group har 40 års erfaring med elektro og montasje. Det drar vi med oss inn i samarbeidet, seir Johansen.

Kaster inn håndkledet

Markedsdirektør Grant Brown i PBES skryter uhemmet av Norge og det batteritekniske miljøet her i landet. Canadieren lovet å overføre forskning og utvikling, salg og support til Norge. Det har ikke blitt helt slik.

Første ferge med PBES-batterier. MF Valderhorn i trafikk mellom Drag og Kjøpsvik på riksvei 827, som i hovedsak benyttes av tungtransport på vei til og fra Narvik. Bilde: Torghatten Nord

I en epost til TU skriver han at support vil skje fra Norge, men at FoU-arbeid vil forbli i Canada i overskuelig framtid.

- Vi har hatt noen tøffe måneder, men restrukturering og løsningen med Elpro er riktig. Det var en lett avgjørelse. De vil leie vårt utstyr og ansette noen av dem som har produksjonserfaring, skriver Brown i eposten.

Han har fortsatt sterk tro på batterier til maritim bruk, men skriver at PBES ser et enda større markedspotensial for energilagring i landbasert virksomhet.

Brent Perry grunnla PBES etter at han brøt med Corvus.
Brent Perry grunnla PBES etter at han brøt med Corvus. Bilde: Tore Stensvold

- Vi ser på andre vertikaler enn den maritime og utvikler systemer som passer slike markeder, skriver han.

PBES-grunnlegger Brent Perry var opprinnelig en av gründerne bak Corvus i Vancouver. Det selskaper er nå 80 prosent norskeid. PBES var i ferd med å bli mer og mer norsk, men ser nå ut til å ha tatt noen skritt tilbake mot Vancouver.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå