SAMFERDSEL

Bane Nor har endret problemanlegget på Follobanen – gått tilbake til utprøvd løsning

Forteller om fremdriften.

Bane Nor-sjef Gorm Frimannslund og utbyggingsdirektør Stine Undrum under pressebrief 9. januar om Follobanen.
Bane Nor-sjef Gorm Frimannslund og utbyggingsdirektør Stine Undrum under pressebrief 9. januar om Follobanen. Foto: Eirik Helland Urke
9. jan. 2023 - 16:23

Mandag avholdt Bane Nor pressebrief om Follobane-problemene. Her sa de at de nå har gått vekk fra den unike løsningen med jording i begge ender av høyspentledningen. Nå har de bygget en løsning hvor man jorder kun i én ende. 

– Vi jorder nå på samme måte som vi gjør overalt ellers på det norske jernbanenettet, sier Stine Undrum, utbyggingsdirektør i Bane Nor. 

Hun understreker at løsningen med jording i begge ender er godkjent i Teknisk regelverk.

– Det er ikke noe galt med å jorde i begge ender. Vi skifter løsningen for å være 110 prosent sikker på at vi lager en løsning som er god, sier hun. 

Hun motsier også hva Elecnor Norge-sjefen sa til TU tidligere mandag, at løsningen er unik i verden. 

– Det bygges nedover i Europa, sier hun. 

Frem og tilbake

På oppfølgingsspørsmål fra TU om dette etter pressekonferansen, går Undrum imidlertid tilbake på det hun nettopp sa under pressekonferansen. 

– Jeg sa ikke at det bygges nedover i Europa, jeg sa at vi ikke hadde noen erfaring med det, forteller hun. 

– Dette er ikke mitt fagfelt, men jeg er blir fortalt at jording i begge ender er bygget nedover i europa. Det er den løsningen man pleier å velge nedover i Europa, legger hun til.

Ingen erfaring

Hun sier at fagfolkene i Bane Nor ikke har noen erfaring med løsningen.

– Det er derfor vi bestilte denne verifikasjonsrapporten. Men dette er ikke mitt fagfelt, så jeg kan ikke svare på om dette virkelig er sant. Jeg har bare blitt fortalt at nedover i Europa gjør man noe annet, sier hun.

Follobanens prosjektdirektør Per David Borenstein bryter inn:

– Jeg kjenner ikke jernbaneanlegg i europa godt nok til å svare. Men det som er poenget er at denne løsningen er i henhold til regelverket. Overordnet i henhold til regelverket er det lov til å bygge med jording i begge ender, legger. 

– I rute

 

Undrum sier at de er i god rute til å åpne Follobanen 1. februar, slik de tidligere har signalisert. 

Hun forteller at de har byttet ut skadede endeavslutninger. Neste uke skal de begynne testing av løsningen.  

Bane Nor har søkt om å senke hastigheten i Blixtunnelen fra 200 til 160 kilometer i timen.
Les også

Bane Nor søkte om å senke hastigheten i problem-tunnel

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.