SAMFERDSEL

Bane Nor: – Follobanen hadde ikke hatt problemer dersom skjøtene hadde vært riktig utført

Mener å ha funnet hovedproblemet på Follobanen.

Utbyggingsdirektør Stine Undrum i Bane Nor sier de nå har funnet hovedproblemet på Follobanen.
Utbyggingsdirektør Stine Undrum i Bane Nor sier de nå har funnet hovedproblemet på Follobanen. Foto: Eirik Helland Urke
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

– Nå tror vi at vi har skjønt sammenhengen!

Stine Undrum, utbyggingsdirektør i Bane Nor, er entusiastisk. Siden Follobanen måtte stenges en drøy uke etter snorklippingen i desember har selskapet jobbet dag og natt med å identifisere årsakene til problemene. Tidlig fikk et underdimensjonert returstrømanlegg skylda. Etterhvert ble overslag i en isolator i strømforsyningsanlegget mistenkt. I redegjørelsen som ble publisert tirsdag peker Bane Nor på flere forhold, men heller ikke her fastslås de bakenforliggende årsakene. Men nå mener altså Undrum at de har funnet sammenhengen.

– Fortell!

– Vi mener at skjøter og endeavslutninger egentlig er den store utfordringen her. Hadde alle skjøter og endeavslutninger vært utført i henhold til spesifikasjon, tror vi ikke dette hadde skjedd, sier hun. 

Bane Nor så tidlig at flere av høyspentkabelene på Follobanen ikke var godt nok skjøtet. Derfor byttet de elleve skjøter i starten av januar.

– Men vi ser nå at skjøtene har en større rolle enn vi først tenkte, sier Undrum. 

Les også

– Utrolig viktig med riktige skjøter

En skjøt skal ikke forringe kvaliteten til en kabel, forklarer hun.

– Derfor er det utrolig viktig at vi har en kontinuerlig forbindelse gjennom skjøten.

Kabelen består av en aluminiumskjerne med en kobberskjerm rundt, og aluminiumslaminat utenpå der igjen. 

– Disse må skjøtes og avsluttes på en spesiell måte for å ikke tape effekt. Dersom dette ikke gjøres, vil vi ha en redusert kabeleffekt. Det vil si at den ikke kan transportere like mye strøm gjennom seg uten å bli varm, sier Undrum.  

Samtidig understreker hun at de har fått et mye mer fleksibelt anlegg ved å jorde fra én ende, og ikke begge slik det opprinnelig var utført. TU har tidligere intervjuet professor Hans Kristian Høidalen, som fortalte at jording i begge ender medfører strøm i kabelskjermen. Når skjøtene da er dårlig kan det medføre problemer.

Denne høyspentkabelen er blant det som ble skadet før Bane Nor stengte ned Follobanen i desember. (Foto: Bane Nor)

– Dersom skjøtene og endeavslutningene hadde vært riktig utført, samtidig som anlegget var jordet i én ende, tror vi ikke at en hendelse som overslag i en isolator ville medført varmgang og røykutvikling, sier hun.

Går vekk fra isolator-teori

Tidligere har Undrum sagt at overslag i en isolator i strømforsyningsanlegget sannsynligvis er relatert til den bakenforliggende årsaken. Nå har Bane Nor endret oppfatning.

– Det er ikke den bakenforliggende årsaken. Vi tror den bakenforliggende årsaken er disse skjøtene, sier hun.

– Hvordan da?

– Det handler om å utelukke feil. Vi har sendt isolatoren til Sintef. De fant ikke innvendige feil i isolatoren. Så har vi målt gjennom skjøtene og sett at de ikke er som de burde vært. 

– Men hvordan kan man si at skjøter og endeavslutninger er bakenforliggende årsak?

– Fordi de ikke er utført i henhold til spekk (spesifikasjonene, journ. anm.). Vi har gått gjennom dette med flere eksperter og vi mener den bakenforliggende årsaken til problemene er skjøtene og endeavslutningene, sier hun. 

Har ikke tidslinjen klar

– Er det slik at den nevnte isolatoren har fått overslag som da har gjort skjøtene varme og ødelagte?

– Det vet vi ikke. Tidslinjen må vi komme tilbake til i granskingene og undersøkelsene, sier hun. 

Hun vil ikke fordele skyld, men forteller at de har hatt problemer med skjøter i hele høyspentanlegget, ikke bare returstrømanlegget. Det er imidlertid kun de tidligere omtalte elleve skjøtene som de har hatt problemer med og byttet ut.

Hun understreker at de tester alle skjøter, kabler og endeavslutninger grundig i testprogrammet som nå er i gang på Follobanen.

TU har forelagt opplysningene til totalentreprenør AGJV og bedt om kommentarer. Vi vil oppdatere saken ved svar. 

Les også

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.