Oslo Teknopol både leier kontorlokaler og søker pengestøtte fra organet daglig leder Knut Halvorsen ser på som en brysom konkurrent - Innovasjon Norge. (Bilde: Leif Hamnes)

– Både konkurrent og pengesekk

  • Industri

Innovasjon Norge-kritikken

  • Innovasjon Norge (IN) har vanskeligheter med å kombinere de ulike målområdene i virksomheten, konkluderer Riksrevisjonen.
  • Særlig motsetningsfylt er delmålene innovasjon og distriktsutvikling, ifølge rapporten.
  • Dette resulterer blant annet i at under halvparten av støttemidlene IN formidler, går til nyskaping.
  • Venstre-nestleder Ola Elvestuen tok i forrige ukes TU til orde for å del Innovasjon Norge i to deler: Én nyskapingsdel for gründere og bedrifter, og én del til distriktsutbygging, landbrukspolitiske formål og å sikre bosetting.

Oslo Teknopol IKS

  • Interkommunalt selskap som driver næringsutvikling og profilering av Osloregionens kunnskaps- og næringsmiljøer.
  • Etablert av Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Byttet navn fra Næringslivssekretariatet for Oslo og Akershus til Oslo Teknopol i 2002.
  • Fungerer som sekretariat for fem klyngenettverk som er etablert i regionen (Maritim, Life Science, IKT, Energi og Kultur) samt for Næringslivsrådet for Oslo og Akershus.
  • Er også servicekontor for utenlandske henvendelser.

Innovasjon Norge (IN) vokser ut av sitt skinn, mener organet Oslo Teknopol, i sin tid etablert av Oslo kommune og Akershus fylkeskommune.

Tar over

Daglig leder Knut Halvorsen føler at IN i stadig større grad spiser seg inn på deres kjerneoppgaver: Å samle private og offentlige aktører til innovasjonsprosjekter og ulike klyngedannelser.

Samtidig styrer IN pengesekken til mange av Oslo Teknopols prosjekter.

– Vi må dermed søke støtte fra en aktør som i realiteten er en konkurrent, sier Halvorsen til Teknisk Ukeblad.

Les også: – Del Innovasjon Norge i to

Smekk til Innovasjon Norge

Ønsker oppvask

Halvorsen har registrert Riksrevisjonens nylige kritikk av IN. Han mener INs virksomhet i Osloregionen er verdt en egen rapport.

– Vi har opplevd å ikke få svar på våre prosjektsøknader, i tilfeller der IN driver fram lignende og konkurrerende prosjekter selv, sier Halvorsen.

Han viser blant annet til Oslo Teknopols søknad fra mai om å etablere Norsk Helse og IT Innovasjonsnettverk (NHIIN) med base i Osloregionen.

Utkonkurrert

Rikshospitalet, Ullevål, Ahus, Oracle, Telenor, Microsoft og Forefront Innovation var på forhånd interesserte.

– Søknaden ble aldri realitetsbehandlet. I høst forsøkte vi til slutt å få et møte for eventuelt å justere søknaden. Det fikk vi aldri, forteller Halvorsen.

INs eget helse-IKT-prosjekt, prosjekt Elin, er derimot foreslått som en del av regionens felles innovasjonsprogram (RIP) for 2009. Samtidig er det foreslått at Oslo Teknopols prosjekt går ut.

Les også: – Del Innovasjon Norge i to

– Problematisk i byer

Oslo Teknopol mener det bør tåles en debatt om dagens organisering av IN er egnet for storbyer – altså steder hvor et etablert næringsutviklingsapparat allerede finnes.

– La meg få sagt at vi samarbeider utmerket med IN sentralt. Men jeg mener det trengs en gjennomgang av hvilke arbeidsoppgaver INs regionavdelinger skal påta seg – når de samtidig skal formidle finansiering til andre, sier Halvorsen.

Halvorsen får bare delvis støtte fra andre byer. Teknisk Ukeblad har forespurt sammenlignbare selskaper i blant annet Bergen og Stavanger, uten å spore tilsvarende frustrasjon.

– Feil fokus

Oslo Teknopols problem er at de må finansiere egen drift gjennom å ta prosjektledelse, ifølge direktør Toril Mølmen i Innovasjon Norge Oslo og Akershus.

– Det blir fort feil fokus. Målet bør ikke være hvem som skal lede prosjektene, men resultat og utvikling for næringslivet, sier Mølmen til Teknisk Ukeblad.

IN prioriterer prosjekter med strategisk eiermessig forankring, forklarer hun.

– Det ligger i vår oppgave å være proaktive i å mobilisere næringslivet – det skal vi være. Jeg vil legge til at vi har et godt samarbeid med Oslo Teknopols eiere, sier Mølmen.

Les også: Smekk til Innovasjon Norge