Det skriver Vegvesenet i en pressemelding.
I dag fredag 15. juni signerte Statens vegvesen og entreprenøren Bertelsen & Garpestad kontrakt for bygging og utbedring av 5,5 kilometer på riksvei 94 i Finnmark.
Dagens vei mangler gul midtlinje, har bratte stigninger, skarpe svinger og er ofte stengt om vinteren.
– Det er derfor svært gledelig at vi nå kommer i gang med å utbedre denne viktige vegen i Finnmark, sier utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik, i meldingen.
Utbedringen skal gi veien til Hammerfest bedre trafikksikkerhet og økt framkommelighet - særlig vinterstid. Arbeidet starter i august 2023 og skal stå ferdig i 2025. Strekningene som skal utbedres er Mollstrand–Grøtnes (del I) og Akkarfjord–Saragammen (del II).
Høyfjellets kunnskap
Langs strekningen som er mest utsatt for snøfokk sør for Hammerfest skal det blant annet bygges et fire meter bredt fresefelt, pluss en fire meter bred fanggrøft. Det er en løsning som er testet ut på E16 over Filefjell, med godt resultat. Veien over og gjennom Filefjell regnes også som en av Europas mest moderne veganlegg.
– Grøft og fresefelt kommer til å fange opp det meste av fokksnøen før den legger seg på veibanen. Dermed blir det langt lettere å holde vegen åpen, samtidig kan vi frese bort mye snø uten at snøryddinga er til hinder for trafikken på riksvegen, forklarer prosjektleder Edgar Olsen i Vegvesenet.
Hadde det beste tilbudet
Bertelsen og Garpestad hadde ikke det laveste tilbudet. Entreprenøren vant likevel oppdraget for sine gode løsninger som gir prosjektet merverdi. Entreprenøren har hatt flere store oppdrag i nord og har erfaring med utbygginger i polare strøk.
– Vi ser fram til et godt samarbeid, med Statens vegvesen. Vi ønsker også å samarbeide tett med lokale entreprenører og kommunen. Vårt mål er en god gjennomføring av prosjektet og at utbyggingen skal skje uten skader på personell og miljø, sier daglig leder Øyvind Langemyr.
Bertelsen & Garpestad påtar seg å utføre utbedringene for drøyt 276 millioner kroner medregnet moms. Prosjektets totalkostnad medregnet, grunnerverv, prosjektering, planlegging og usikkerhet, beregnet til 439 millioner 2023-kroner.