RIKSVEI 94

B&G og Vegvesenet har signert kontrakten for riksvei 94 i Finnmark

Byggeteknikk fra E16 over Filefjell skal sikre bedre fremkommeligheten til og fra Hammerfest. Riksvei 94 blir en høyfjellsvei langs fjæra.

Kontrakten for utbedring av riksvei 94 Mollstrand-Grøtnes ble signert på Teams. Oppe til venstre: prosjektleder i Statens vegvesen, Edgar Olsen. Oppe til høyre på Bertelsen & Garpesteds kontor: Fra venstre, Børge Hansen, tilbudsleder, Øyvind Langemyr, daglig leder og Andreas Roan, anbuds- og markedssjef. Nede til vestre: Utbyggingsdirektør, Kjell Inge Davik, prosjekteringsleder Stig Roger Thomassen og utbyggingsdirektør nord, Stein J. Johansen. Alle Statens Vegvesen.
Kontrakten for utbedring av riksvei 94 Mollstrand-Grøtnes ble signert på Teams. Oppe til venstre: prosjektleder i Statens vegvesen, Edgar Olsen. Oppe til høyre på Bertelsen & Garpesteds kontor: Fra venstre, Børge Hansen, tilbudsleder, Øyvind Langemyr, daglig leder og Andreas Roan, anbuds- og markedssjef. Nede til vestre: Utbyggingsdirektør, Kjell Inge Davik, prosjekteringsleder Stig Roger Thomassen og utbyggingsdirektør nord, Stein J. Johansen. Alle Statens Vegvesen. Foto: Statens vegvesen
16. juni 2023 - 10:30

Det skriver Vegvesenet i en pressemelding.

I dag fredag 15. juni signerte Statens vegvesen og entreprenøren Bertelsen & Garpestad kontrakt for bygging og utbedring av 5,5 kilometer på riksvei 94 i Finnmark.

Riksvei 94 ligger langs havet, men har høyfjellets utfordringer med snøfokk vinterstid. <i>Foto:  Ole-André Helgaas/Statens vegvesen</i>
Riksvei 94 ligger langs havet, men har høyfjellets utfordringer med snøfokk vinterstid. Foto:  Ole-André Helgaas/Statens vegvesen

Dagens vei mangler gul midtlinje, har bratte stigninger, skarpe svinger og er ofte stengt om vinteren.

– Det er derfor svært gledelig at vi nå kommer i gang med å utbedre denne viktige vegen i Finnmark, sier utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik, i meldingen.

Utbedringen skal gi veien til Hammerfest bedre trafikksikkerhet og økt framkommelighet - særlig vinterstid. Arbeidet starter i august 2023 og skal stå ferdig i 2025. Strekningene som skal utbedres er Mollstrand–Grøtnes (del I) og Akkarfjord–Saragammen (del II). 

Høyfjellets kunnskap

Langs strekningen som er mest utsatt for snøfokk sør for Hammerfest skal det blant annet bygges et fire meter bredt fresefelt, pluss en fire meter bred fanggrøft. Det er en løsning som er testet ut på E16 over Filefjell, med godt resultat. Veien over og gjennom Filefjell regnes også som en av Europas mest moderne veganlegg.

Slik vil deler av den nye riksvei 94 sør for Hammerfest se ut når den står ferdig. Til høyre for veibanen ligger et fire meter breit fresefelt og en fire meter bred grøft som skal fange opp det meste av fokksnøen vinterstid. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Slik vil deler av den nye riksvei 94 sør for Hammerfest se ut når den står ferdig. Til høyre for veibanen ligger et fire meter breit fresefelt og en fire meter bred grøft som skal fange opp det meste av fokksnøen vinterstid. Illustrasjon:  Statens vegvesen

– Grøft og fresefelt kommer til å fange opp det meste av fokksnøen før den legger seg på veibanen. Dermed blir det langt lettere å holde vegen åpen, samtidig kan vi frese bort mye snø uten at snøryddinga er til hinder for trafikken på riksvegen, forklarer prosjektleder Edgar Olsen i Vegvesenet.

Hadde det beste tilbudet

Bertelsen og Garpestad hadde ikke det laveste tilbudet. Entreprenøren vant likevel oppdraget for sine gode løsninger som gir prosjektet merverdi. Entreprenøren har hatt flere store oppdrag i nord og har erfaring med utbygginger i polare strøk.

– Vi ser fram til et godt samarbeid, med Statens vegvesen. Vi ønsker også å samarbeide tett med lokale entreprenører og kommunen. Vårt mål er en god gjennomføring av prosjektet og at utbyggingen skal skje uten skader på personell og miljø, sier daglig leder Øyvind Langemyr.

Bertelsen & Garpestad påtar seg å utføre utbedringene for drøyt 276 millioner kroner medregnet moms. Prosjektets totalkostnad medregnet, grunnerverv, prosjektering, planlegging og usikkerhet, beregnet til 439 millioner 2023-kroner.

Restene etter tunnelbrann i Brattlitunnelen i Nordland  i 2013 der et vogntog med 27 tonn brunost tok fyr og brant i fire
Les også

66 tunneler oppfyller ikke minstekravene til sikkerhet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.