Bertelsen og Garpestad hadde ikke det laveste tilbudet. Entreprenøren vant likevel oppdraget fordi entreprenøren hadde gode løsninger som gir veien merverdi, og det ble trukket fra i Vegvesenets evaluering.
Bare 200.000 kroner skilte vinneren fra nummer to, Morgedal Entreprenør, tett fulgt av Anlegg Øst Entreprenør, heter det i pressemeldingen fra Vegvesenet.
Bertelsen & Garpestad skal utbedre riksveien for drøye 276 millioner kroner medregnet moms.
Styringsrammen for prosjektet inkludert grunnerverv, prosjektering, planlegging og usikkerhet er beregnet til 439 millioner 2023-kr.
Kontrakten blir signert først når karenstiden er ute.
Oppdraget ble lyst ut i desember. I utgangspunktet var det åtte entreprenører som ville bli kvalifisert til oppdraget. I februar i år plukket Statens vegvesen ute fire av dem til å gå videre i konkurransen.
Utbedringen skal gi veien til Hammerfest bedre trafikksikkerhet og økt framkommelighet, særlig vinterstid. Arbeidet starter i august 2023. Ny vei skal stå ferdig i 2025.
Strekningene som skal utbedres på riksvei 94 er Mollstrand–Grøtnes (del I), og Akkarfjord–Saragammen (del II).
![Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avduket i desember en av nettstasjonene som Statens vegvesen bruker i byggingen av ny miljøgate i Gran sentrum. Dette gjøres tilnærmet utslippsfritt. Pilotprosjektet fikk midler i 2023, og fullføres før jul i 2024.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838146/IMG_7979.jpg)
Vil bruke 58 millioner på utslippsfrie anleggsplasser