KRITISK: Teknisk sjef hos VW/Audi-importøren Harald A. Møller, Morten Ødegård, forstår ikke myndighetenes avgiftsberegning av biler som gir mindre lokal forurensing. (Bilde: Truls Tunmo)

– Avgiftspolitikken gir dårlig luftkvalitet

  • Klima

Blant andre Audi/Volkswagen og Mercedes benytter henholdsvis AdBlue og BlueTEC-teknologi, det vil si tilsetningsstoffer og ekstra katalysator som gjør at den lokale forurensningen fra partikkelutslippene blir betraktelig mindre.

Etter at norske myndigheter la om avgiftsgrunnlaget for personbiler for noen år tilbake for å redusere CO2-utslippene, har salget av dieselbiler skutt i været. Tre av fire nye personbiler som selges i Norge i dag har dieselmotor, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

– Bilavgiftene på ville veier

Luftveisplager

Mange med astmatiske plager og andre luftveisproblemer sliter imidlertid på grunn av stadig større NOx-utslipp som gir lokal forurensing.

– Myndighetene bør vurdere å bruke andre miljøvariabler som sotpartikler og NOx i avgiftsberegningen av personbiler – ikke bare CO2-variablen, sier PR- og markedskoordinator i Mercedes-Benz Norge, Michael Justiniano til Teknisk Ukeblad.

NAF har fått nok: – Store biler må bli billigere

KRITISK: PR- og markedskoordinator i Mercedes-Benz Norge, Michael Justiniano, er kritisk til at myndighetene avgiftslegger biler med hestekraft og vektkomponent fremfor å ta hensyn til både lokal og global forurensing. Truls Tunmo

Oppfyller Euro6

Mercedes-ingeniørene har utviklet sin BlueTEC-teknologi for modellene med dieselmotor. Foreløpig finnes disse motorene i modellene S-klasse BlueTEC, R-klasse, ML, GL og i Geländewagen. Disse modellene oppfyller allerede Euro6-normen.

– På grunn av BlueTEC har disse bilene partikkelutslipp på nivå med moderne bensinmotorer, sier Justiniano.

– Provoserende med avgifter på sikkerhet





– Hensiktsløse avgiftskomponenter

Han mener at myndighetene må ta hensyn til den lokale forurensingen biler med dieselmotorer representerer.

– Med krav fra myndighetene må bilprodusentene ikke bare redusere globale utslipp (CO2), men også lokale utslipp. Hestekraftkomponenten i avgiftsberegningen er hensiktsløs, det samme er vektkomponenten til personbiler når det gjelder miljøaspektet, sier Justiniano.

Ønsker veiprising i tillegg til andre bilavgifter

ILLUSTRASJON: Slik fungerer VW/Audio-teknologien AdBlue - Selective Catalytic System (SCR System). ILL.: VW/Audi VW/Audi

Straffes i Norge

Teknisk sjef hos den norske Volkswagen/Audi-importøren Harald A. Møller, Morten Ødegård, sier:

– AdBlue kom først i Audi Q7, og i hovedsak har de største modellene våre foruten Q7 AdBlue-teknologi i dieselmotorene. Det gjelder Volkswagen Crafter og Volkswagen Sharan. Vi vil tro at AdBlue kommer i flere modeller etter hvert i de større dieselmotorene for å klare Euro6-normen. For eksempel har Volkswagen Passat 2,0 TDI AdBlue-teknologi, men denne modellen blir ekstra avgiftslagt i Norge på grunn av ubetydelig høyere CO2-utslipp. Denne motoren er mer miljøvennlig totalt sett og tilfredsstiller kravene til Euro6 som kommer i 2014, men blir altså straffet i Norge, sier Ødegård.