SKEPSIS: Opposisjonspolitikere er skeptisk til veiprising. Illustrasjonsfoto. (Bilde: Scanpix)

Ønsker veiprising i tillegg til andre bilavgifter

  • Bygg

GPS-basert veiprising

  • Avgiftssystem som tar sikte på å gjenspeile de reelle kostnadene en bilist påfører samfunnet ved bruk av en bestemt vei på et bestemt tidspunkt. Fungerer via GPS fra bil til satelitt.
  • Hensikten er å basere avgiftene fortrinnsvis på bruk av bil fremfor kjøp. Innføring av veiprising i byer vil innebære høye avgifter i rushtiden når køene er lange, og små/ingen avgifter om kvelden/natten når kapasiteten er god. Dette vil bidra til å fordele trafikken bedre over døgnet.

Kilder: Henk Meurs, Caplex.

Debatten rundt veiprising har igjen blitt aktuell etter at den nederlandske professoren Henk Meurs holdt et foredrag om temaet under et seminar i Oslo forrige uke.

I Nederland vurderer myndighetene å innføre veiprising – et GSM- og GPS-basert system for å avgiftslegge billistene etter bruk av bil.

– Det er nok en stund til vi eventuelt kommer til å innføre veiprising i Norge, men dersom vi gjør det skal dette komme i tillegg til andre avgifter som for eksempel bomavgifter og engangsavgiften på biler. Vi vil ha mindre trafikk på veiene, sier Anne Marit Bjørnflaten til Teknisk Ukeblad.

Hun har bare en negativ bemerkning.

– Det er personvernet. Derfor må et slikt system vurderes nøye, sier hun.





– Helt vanvittig

– Helt vanvittig. Dersom veiprising blir innført må det være en helt klar forutsetning at den blir provenynøytral. At det kommer på toppen av alle andre avgifter billistene melkes for er fullstendig uakseptabelt, sier Bård Hoksrud (Frp), medlem av Transportkomiteen på Stortinget, til Teknisk Ukeblad.

Han tror at regjeringen vil ta opp saken til debatt i løpet av et år eller to.

– Mange er ikke klar over at det allerede er åpnet for veiprising. Det vedtok Stortinget på begynnelsen av 2000-tallet. Saken har foreløpig blitt liggende død, men nå tror jeg neste trekk fra regjeringens side blir å innføre veiprising i tillegg til alle andre bilrelaterte avgifter. Det er usmakelig, sier Hoksrud.





– Totalt overvåket

Han mener dessuten at et veiprising er et sterkt angrep på personvernet.

– Man blir totalt overvåket overalt man kjører bil. Myndighetene vet da til enhver tid hvor man har vært med bil og hvor lenge man har vært der. Vi vil ikke ha et slikt overvåkningssamfunn, sier Hoksrud.

Øyvind Halleraker, Høyres samferdselspolitiske talsmann, er mer åpen for de teknologiske fremskrittene veiprising representerer, men også han er likevel svært skeptisk.

– Det er veldig viktig å ivareta personvernet. Dessuten er det fullstendig uaktuelt for Høyre å gå inn for veiprising dersom det ikke garantert vil være provenynøytralt slik at staten ikke får inn mer inntekter fra billistene enn den gjør i dag. Det er en forutsetning. Men det vil ikke skje med dagens regjering, de er i en helt annen verden enn oss. Her snakker vi om en verden hvor Høyre er i regjering, sier Halleraker.





– Urimelig dyrt

Samtidig ser han også positive ting ved et veiprisingsystem.

– Vi vil vurdere et system som gir billistene en mer rettferdig avgiftslegging enn i dag og samtidig en sikrere bilpark fordi avgiftene skal legges mer over på bruk og mindre på innkjøp av bilen. Da skal det heller ikke spille noen rolle hvor stor bil man kjøper, det er hovedsakelig bruken som skal koste. Dessuten må veiprising allokere inntektene til veibygging mye mer enn hva tilfelle er i dag. Og man skal være klar over at veiprising uansett kan bli svært urettferdig for folk i store deler av landet der det ikke finnes alternative reisemåter til bil. For mange kan veiprising bli urimelig dyrt, sier Øyvind Halleraker.