ELBIL

Audi Q4 e-tron kommer til sommeren – koster fra 400.000 kroner

Audis versjon av Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq.

Audi Q4 e-tron er tyskernes første elbil bygget på den dedikerte elbilplattformen MEB.
Audi Q4 e-tron er tyskernes første elbil bygget på den dedikerte elbilplattformen MEB. Foto: Audi
14. apr. 2021 - 21:11

Onsdag kveld lanserte Audi sin versjon av Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq: Audi Q4 e-tron. 

Størrelse, motoreffekt, batterikapasitet, rekkevidde og hurtigladeeffekt er så å si identisk med konsernsøstrene. Det er ikke overraskende, da dette er første Audi bygget på den dedikerte elbilplattformen MEB.

Q4 e-tron kan leveres både som SUV og i Sportback-utgave. Man kan velge mellom tre modeller: Den rimeligste SUV-modellen koster fra 399.900 kroner og har bakhjulstrekk og 55 kWh batterikapasitet. Skal du ha Spotback-utgave må du legge på 20.000 kroner. SUV-utgaven med firehjulstrekk og stort batteri begynner på 484.500 kroner.

Her er flere spesifikasjoner: 

  Audi Q4 35 e-tron Audi Q4 40 e-tron Audi Q4 50 e-tron quattro
Batterikapasitet (netto/brutto kWh) 52/55 77/82 77/82
Maksimal hurtigladeeffekt 100 125 125
Maks ytelse 125 kW (170 hk, 310 Nm) 150 kW (204 hk, 310 Nm) 220 kW (299 hk, 460 Nm)
Egenvekt uten fører (kg) 1890. (Sportback: 1895) 2020 2135 (Sportback: 2140)
Akselerasjon 0-100 km/t 9 sekunder 8,5 sekunder 6,2 sekunder
Rekkevidde i km 341 (Sportback: 349) 520  488 (Sportback: 497)
Toppfart (km/t) 160  160 180
Lengde/bredde/høyde (i millimeter, for SUV-utgaven) 4599 1865 1632
Mulighet for hengerfeste (kilo) Ja, 1000 Ja, 1000 Ja, 1200

Dette blir altså ikke den raskeste Audi-en som er laget. Q4 e-tron er snarere Audis fremstøt mot dem som ønsker seg en familievennlig premiumbil.

Bagasjerommet er på 520 liter i SUV-utgaven, 515 liter i Sportback-versjon. Det er noe mindre enn både ID.4 og Enyaq, som tilbyr henholdsvis 543 og 585 liter.

Rekkevidden er så vidt lengre enn hos ID.4 og Enyaq på papiret - i virkeligheten vil de trolig være nokså jevngode. 

Head-up display med AR-funksjon. <i>Foto:  Audi</i>
Head-up display med AR-funksjon. Foto:  Audi
HERØYA 20240214
Seram Coatings, driver med å gjøre det mulig å sprøyte silisiumkarbid.
Jens Lehrmann, administrerende direktør i Seram Coatings.(Uten briller) og teknologidirektør Stian Sannes (Briller)
Dette er produktet som sprøytes på metallet via roboten.
Foto: Arash A. Nejad
Les også

Dette pulveret kan bli milliardindustri

Mange valgmuligheter

Audi har integrert den midtstilte infotainmentskjermen i dashbordet. Det er ulikt ID.4 og Enyaq, hvor infotainmentskjermen i større grad er montert på bordet.  

Infotainmentsystemet finnes det tre ulike utgaver av. Du må velge en av de to dyrere systemene dersom du vil benytte deg av «Audi Connect» – nettoppkoblede tjenester som blant annet en intelligent reiseplanlegger.

Ikke overraskende tilbyr Audi også utgaver med head-up display og utvidet virkelighet (augmented reality, AR)-funksjon. Her projiseres informasjon fra førerassistent-systemet og navigasjonen i veibanen foran sjåføren. 

Blant tilvalgene kan man også få sportsunderstell som senker karosseriet 15 millimeter, eller et understell med demperkontroll. Videre vil produsenten tilby flere utstyrspakker, også pakker som skal være tilpasset det norske markedet. 

Tøff konkurranse

Sonos-frelst? Da kan du få et integrert lydanlegg fra høyttalerprodusenten i bilen dersom du betaler ekstra (det nevnes ikke om du da kan legge til bilen som en høyttaler i multiromssystemet ditt).

Dette blir med andre ord nok en utfordrer i det helelektriske familie-SUV-segmentet. Foruten Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4, kan vi nevne Ford Mustang Mach-e, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Volvo XC40 og Tesla Model Y som alle er konkurrenter enten i salg eller som kommer i løpet av året. 

De første Q4-eksemplarene skal kunne leveres allerede i sommer.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.