Asko og selvkjørende skip

Asko vil frakte mat med autonome skip

Matvaredistributøren Asko frykter trafikkaos, og vurder å erstatte 150 daglige trailertransporter med autonome skip.

Kongsberg Maritime og Asko jobber med detaljene rundt konseptet for elektrisk og autonom taubåtdrone og lektere. (Bilde: Kongsberg/Asko)
Sjødronen er i praksis en taubåt som skyver en lekter over fjorden når den er ferdig lastet. (Bilde: Kongsberg/Asko)
En autonom drone og tre lektere vil ha mer enn nok kapasitet til å dekke Askos behov. (Bilde: Kongsberg/Asko)
Asko har foreløpig ikke beregnet nøyaktig hvor stor kapasitet hver lekter bør ha for å være optimal. Trekkvogn er koblet fra slik at lekteren kun fylles av tilhengere. (Bilde: Kongsberg/Asko)
Konsernsjefene Geir Håøy (Kongsberg) og Thomas Wilhelmsen (Wilhelmsen) ser at autonome skip er i ferd med å kommersialiseres. De tror at interessen fra EU og andre vil øke betraktelig når Asko og Yara får demonstrert at teknologien fungerer. (Bilde: Tore Stensvold)
Asko åpner i 2021 et nytt lager i Sande i Vestfold, nord for Horten. Behovet for transport mellom lagrene i Vestby og Sande innebærer 150 vogntog i døgnet. For å slippe kaos på veiene, kan autonom drone som skyver lektere mellom Moss og Horten være en god løsning. (Foto: Kjersti Magnussen/TU)
Asko har foreløpig ikke beregnet nøyaktig hvor stor kapasitet hver lekter bør ha for å være optimal. (Bilde: Kongsberg Maritime/Asko)
Sjødronen er i praksis en taubåt som skyver en lekter over fjorden når den er ferdig lastet. (Bilde: Kongsberg Maritime/Asko)
Trekkvogn er koblet fra slik at lekteren kun fylles av tilhengere. (Bilde: Kongbserg Maritime/Asko)

Matvaredistributøren Asko frykter trafikkaos, og vurder å erstatte 150 daglige trailertransporter med autonome skip.

Asko har vært i kontakt med Kongsberg-konsernet for å se på autonome skip til å frakte trailere tvers over Oslofjorden mellom Moss og Horten.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå