Matvaredistributøren Asko frykter trafikkaos, og vurder å erstatte 150 daglige trailertransporter med autonome skip.
Kongsberg Maritime og Asko jobber med detaljene rundt konseptet for elektrisk og autonom taubåtdrone og lektere.
Sjødronen er i praksis en taubåt som skyver en lekter over fjorden når den er ferdig lastet.
En autonom drone og tre lektere vil ha mer enn nok kapasitet til å dekke Askos behov.
Asko har foreløpig ikke beregnet nøyaktig hvor stor kapasitet hver lekter bør ha for å være optimal. Trekkvogn er koblet fra slik at lekteren kun fylles av tilhengere.
Konsernsjefene Geir Håøy (Kongsberg) og Thomas Wilhelmsen (Wilhelmsen) ser at autonome skip er i ferd med å kommersialiseres. De tror at interessen fra EU og andre vil øke betraktelig når Asko og Yara får demonstrert at teknologien fungerer.
Asko åpner i 2021 et nytt lager i Sande i Vestfold, nord for Horten. Behovet for transport mellom lagrene i Vestby og Sande innebærer 150 vogntog i døgnet. For å slippe kaos på veiene, kan autonom drone som skyver lektere mellom Moss og Horten være en god løsning.Foto: Kjersti Magnussen/TU
Asko har foreløpig ikke beregnet nøyaktig hvor stor kapasitet hver lekter bør ha for å være optimal.
Sjødronen er i praksis en taubåt som skyver en lekter over fjorden når den er ferdig lastet.
Trekkvogn er koblet fra slik at lekteren kun fylles av tilhengere.