Røyk stiger fra vulkanen Grimsvötn under Vatnajökull på Island. (Bilde: AFP)

Askeutslippet neppe farlig for norsk flytrafikk

Fred Prata er ingen hvem som helst når det gjelder spredning av aske fra vulkaner.

Forskeren ved Norsk institutt ved luftforskning – NILU – har utviklet metoder som brukes for å anslå spredning av utslipp fra vulkaner. Disse inkluderer bruk av måleteknikker og spredningsmodeller.

Bakgrunn: Slik kan vulkanvarsling forbedres





Kan forbedres

De operasjonelle systemene som brukes i forvaltningen av luftrommet i dag har potensiale for vesentlige forbedringer i årene som kommer når det gjelder å anvende observasjoner mer direkte i spredningsmodelleringen.

Prata sier at det ikke finnes noen sikker informasjon om hvor mye aske vulkanen Grímsvötn spyr ut, og hvordan dette utslippet til en hver tid fordeles i høyden.

Man velger derfor noen enkle antakelser og lar spredningsmodellene beregne askekonsentrasjoner nedvinds.

Les også: Vulkanaske skapte flyproblemer på Sola

Større partikler

Det vi vet er at den asken som kommer denne gangen har større partikler enn da Eyjafjallajökull hadde utbrudd i fjor.

Det betyr at mye mer av asken faller ut på et tidlig tidspunkt, og det er synlig i området rundt vulkanen på Island.

Modellene tar ikke hensyn til kornstørrelsen og hvor mye av partiklene som faller ut av utslippet.

IKKE SÅ ILLE: Modellen som ligger til grunn for de spredningskartene som det engelske meteorologikontoret sender ut er basert på antakelser om innhold av aske. Det er de som ligger til grunn for hvordan flytrafikken reguleres her i landet. De målinger forskerne på NILU har gjort til nå viser at innholdet av aske er mye lavere enn modellene antyder og at det ikke er fare for flytrafikken i Norge ennå.

Måler fra satellitt

– Fra satellitt kan vi måle hvor mye aske det er i de skyene som sprer seg fra vulkanen. Det betyr at vi vet hvor mye aske det er i en kolonne, men vi vet ikke i hvilke høyder den er i. Data fra disse instrumentene indikerer at askemengdene er relativt lave, og vi vet at nivåene vil synke etter hvert som luftmassene nærmer seg kontinentet. Det er derfor sannsynlig at askekonsentrasjonene vil være lave sammenlignet med grenseverdiene for flyvning, sier Prata.

Han mener utslippene fra vulkanen er mye mindre farlige for luftfarten enn forrige gang selv om spredningskartene kan se dramatiske ut for vanlige folk.

– Det spredningsmønsteret som går inn over Norge i nord er i hovedsak gassen SO2, men inneholder trolig også små mengder aske. I tillegg er utslippene fordelt høyt opp i stratosfæren. I et slikt tilfelle kunne man valgt å la helikoptrene fly. Vi jobber sammen med luftfartsmyndighetene for å få på plass et bedre system for å ta beslutninger basert på fakta, sier Prata.

Les også: Vulkanaske truet ikke kraftforsyningen

Ingen fare

Den delen av utslippet som ligger nord for Storbritannia er ikke en kontinuerlig strøm fra Island. Det er en selvstendig sky.

Når utslippene nå nærmer seg Norge vil den lave askekonsentrasjonen reduseres ytterligere gjennom utfall og uttynning.

Les også:

– Vulkanen var verre enn worst case

Klar med dronemåling av aske

Tidligere Boeing-direktør om værvarsling:<br/> – Skiller ikke mellom aske og røyk

Lager flyregler for vulkanaske

– Ser du vulkanaske: snu!

Varsler fly om vulkanaske