Også lave konsentrasjoner av vulkanaske kan gjøre skader på flyskrog og -motorer, advarer Airbus. Dette flyet er laget av Boeing (illustrasjonsfoto). (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

– Ser du vulkanaske: snu!

Dersom det er uunngåelig å møte vulkanaskeskyen, er det bare én ting som gjelder, råder Airbus:

Lave konsentrasjoner

– Forlat skyen så fort som mulig. Generelt vil en 180-graders sving bidra til å komme ut av skyen raskest, ettersom vulkanasken kan være spredt over hundrevis av nautiske mil, skriver flyprodusenten i et såkalt Flight Operations Briefing-notat som ble utgitt for tre år siden.

– Erfaringer viser at til og med lave konsentrasjoner av vulkanaske kan føre til store skader, skriver Airbus.

Tilsvarende tilrådinger har kommet fra Boeing som advarer piloter mot å prøve å klatre over askeskyen ettersom man da risikerer at askepartikler smelter og setter seg raskere i motorenes turbinkamre som følge av høyere temperatur.

De operative tilrådninger fra de to største flyprodusentene er videre som følger:

Følge nøye med

  • Dersom forholdene tillater det, skal gasspådraget reduseres umiddelbart. Helst til tomgang, der motorene ikke gir skyvekraft men fortsetter å generere strøm, opprettholder trykket i kabinen og hydraulikken til styresystemene. Like ens bør autothrottle skrus av.
  • Varsle fra til flykontrolltjenesten.
  • Pilotene bør på med oksygenmaskene, satt på maks (100 prosent).
  • På med alle antiissystemer for å øke gjennomstrømningen av såkalt bleed air, altså trykklufta etter kompressortrinnet i motoren. Å øke andelen luft i forhold til drivstoff i forbrenningskammeret reduserer risikoen for flameout/at motoren kveles
  • Start opp APU (auxiliary power unit) som kan gi strøm nok til de basale styringsfunksjoner dersom turbinmotorene skulle stoppe, og dessuten bidra til å starte dem opp igjen.
  • Følg nøye med på eksosgasstemperaturen (EGT) som kan stige kraftig som følge av smeltet aske i brennkammeret. Vær forberedt på å kutte og restarte motoren. Skru på kontinuerlig tenning og eventuelt autostart.
  • Fly ved å monitorere lufthastighet og stigningsvinkel og andre parametre nøye. Mannskapet bør være klar over at vulkanasken kan ha gjort fartsmålerne upålitelige som følge av for eksempel blokkerte pitotrør.

Glaserer turbinen

Én ting er at vulkanskyer effektivt kan sandblåse flyskrogene og ødelegge sikten ut fra cockpit. En større potensiell risiko er det at det umulig å beskytte flymotorene mot de ørsmå partiklene vulkanaske består av. Det konstaterer også motorprodusenten Volvo Aero i en ny melding.

Askepartiklene er harde, som i seg selv kan være ødeleggende for turbinkomponentene, og er dessuten svovelholdig og kan dermed korrodere motordelene.

Minst like alvorlig er det at asken som smelter i brennkammeret glaserer innsiden av turbintrinnet og fører til gradvis dårligere ytelse og i verste fall full stopp på motoren. Asken kan tette igjen både drivstoffdysene og ventilasjonsåpningene og føre til så høye temperaturer at turbinbladene smelter.

I tillegg kan asken ødelegge både aircondition og kjøling for flyets tekniske systemer, avionikk og elektriske systemer, skriver Volvo.

Slik beskriver Volvo Aero hvordan vulkanaske kan ødelegge flymotorene.