KLIMA

Klar med dronemåling av aske

Drone Aranica Askemåling Norut
Drone Aranica Askemåling Norut Bilde: Kjell-Sture Johansen, Norut
Trond Gram
23. apr. 2010 - 15:59

Flytrafikken i Norge og resten av Europa ble stoppet av askeskyen fra Island, mye på bakgrunn av beregninger gjort i Storbritannia.

Såkalte droner, ubemannete fly, med luftpartikkelmåler kunne raskt gitt mer presise målinger, men det var ikke tilgjengelig.

Derfor ble seniorforsker Rune Storvold ved Norut i Tromsø sittende askefast på Gardermoen da askeskyen fra Island traff Norge i forrige uke.

Overvåking

Nå regner han selv med å ha en askepartikkelmåler i lufta om rundt to uker. Sammen med Andøya Rakettskytefelt har Norut startet selskapet Aranica som ved hjelp av droner skal kunne drive med oljevernberedskap, miljøovervåking og så videre.

– Dette var egentlig et resultat av et forskningsprosjekt vi hadde sammen med Troms kraft om kraftlinjeovervåking. Men dette er noe som passer veldig godt inn i det selskapet driver med, sier Rune Storvold til Teknisk Ukeblad.

Nå venter forskerne på nye partikkelmålere som er på vei nordover, som skal festes på de ubemannete småflyene. Når det er klart, setter forskerne i Tromsø i gang med askemålinger.

Spektrometer

Det er ikke bare aske som spys ut fra vulkanen under Eyafjallajökull, også store mengder klimagasser kastes ut.
Det er ikke bare aske som spys ut fra vulkanen under Eyafjallajökull, også store mengder klimagasser kastes ut. Reuters

– Det gjøres ved hjelp av et apparat som suger inn luft og et spektrometer som belyser partiklene når de strømmer forbi og ser på størrelsesfordeling og konsentrasjon, sier han.

Målingene gjøres i luften og resultatene sendes ned til forskerne på bakken.

Ifølge Norut vil de direkte målingene kunne hjelpe dagens modeller med kunnskaper om askepartiklenes tetthet, størrelse, sammensetning, horisontal og vertikal distribusjon og levetid i atmosfæren.

Rekkevidde

Dermed kan modellene bli mer korrekte, usikkerhetsmarginene senkes, mindre avstengt og tiden for avstengning blir kortere.

Dagens fly har en rekkevidde på 500 kilometer. Nye fly er under utvikling, og i løpet av 2010 vil flyenes rekkevidde utvides til 2000 kilometer. Dette tilsvarer strekningen Tromsø – Oslo – Tromsø.

– Disse flyene kan fly opp til 10 000 fots høyde, men vi har også planer sammen med Robot Aviation for et fly som kan komme opp i 40 000 fot. Det vil dekke hele den normale høyden for kommersiell flytrafikk. En slik flytype vil kunne være klar til flyging med partikkelmåler om ca. 12 måneder, sier Rune Storvold.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.