Prosjekter

Arkeologene skal lete etter fornminner i E10-traseen

I sommer skal rundt 30 arkeologer undersøke det som blir veglinja til E10 Hålogalandsvegen. Og neste sommer. Og sommeren etter det.

arkeologer
arkeologer Foto: Ole-Andre Helgaas
Per Helge SeglstenPer Helge Seglsten– Journalist
8. apr. 2020 - 18:31

Det er store landområder som er gjenstand for de arkeologiske undersøkelsene, som arkeologene fra Norges arktiske universitetsmuseum skal gjennomføre denne sommeren og de to neste. I år vil utgravningene pågå i hovedsak fra Tjeldsundbrua og sørover mot Hårvik samt ved Steinsland og Kåringen.

Sæter med Hårvika forut. Her skal høyspentledninger flyttes. Bildet er tatt under en tidligere befaring. Foto:  Ole-Andre Helgaas
Sæter med Hårvika forut. Her skal høyspentledninger flyttes. Bildet er tatt under en tidligere befaring. Foto:  Ole-Andre Helgaas

Før granskingen kan starte må imidlertid linja ryddes for vegetasjon, og Statens vegvesen vil i løpet av kort tid signere kontrakt for dette arbeidet, forteller prosjektleder Reidar Johansen.

Det var Sæteråsen Maskin AS som vant anbudskonkurransen, og kontrakten omfatter bygging av anleggsvei frem til utgravningsstedene og avdekking av disse. I tillegg skal de etablere et riggområde på Rødskjær hvor det skal settes opp en boligrigg.

Statens vegvesen har også tildelt kontrakten for brakker til boligrigg og feltbrakker til X-Maskinutleie AS. Anleggsarbeidene er ventet å starte i løpet av april, slik at området er klart når arkeologene ankommer i juni.

Prosjektleder Anne Merete Gilje i Statens vegvesen forteller direktør Jose Luis Goberna i spanske Secegsa om den sørlige delen av E39 Rogfast. Marokkos ambassadør til Norge, Nabila Freidji, Abdelkebir Zahoud i Sned og Abdellatif Zaghnoun i det marokkanske statlige selskapet Angspe var med.
Les også:

Gibraltartunnelen vil lære av Rogfast

Grunnerverv pågår

Parallelt med at det nå begynner å jobbes ute i veilinja, jobber Statens vegvesen med erverv av grunn. Områdene arkeologene trenger tilgang til prioriteres først. I løpet av 2020 og 2021 vil rundt 500 grunneiere i området bli kontaktet.

Et annet viktig forberedende tiltak er flytting av høyspentlinjer som kommer i konflikt med veien. Dette arbeidet vil pågå i årene frem mot byggestart.

For tiden jobbes det med etablering av en ny høyspentlinje på strekningen Lødingen–Kåringen, som vil forsterke forsyningskapasiteten.

Den nye delen av riksvei 85 fra Fiskefjorden mot Lødingen var snart klar til bruk da bildet ble tatt i 2024. Oppe til høyre ses Fiskefjordtunnelen. Her skal E10 og riksvei 85 knyttes sammen med et stort kryss.
Les også:

Dropper krav om å kaste underleverandør: Blir ferdig med jobben før rettssaken

Forutsetter stortingsproposisjon

Bildet er tatt i Hårvika i retning Kongsvik. Høyspentlinja som kan skimtes over bebyggelsen, må flyttes for å gi plass til Hålogalandsvegen. Foto:  Ole-Andre Helgaas
Bildet er tatt i Hårvika i retning Kongsvik. Høyspentlinja som kan skimtes over bebyggelsen, må flyttes for å gi plass til Hålogalandsvegen. Foto:  Ole-Andre Helgaas

E10 Hålogalandsvegen er planlagt som et offentlig/privat samarbeid, OPS, omtalt i gjeldende Nasjonal transportplan (NTP). Statens vegvesen har forberedt utlysning av kontrakten høsten 2020.

Det forutsetter imidlertid at bevilgning og igangsetting vedtas gjennom en bompengeproposisjon i Stortinget. Forslag til proposisjon ble oversendt Samferdselsdepartementet i desember i fjor.

Bevilgningen til arbeidet som pågår nå er gitt over statsbudsjettet. I 2020 er det satt av 120 millioner kroner til forberedende arbeid.

For at den midlertidige veien ikke skal bli for bratt er det nødvendig med en bergskjæring i søndre ende av traséen.
Les også:

Nå kommer det asfalt på midlertidig E6 i Levanger

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.