KOMMENTAR: Elbil

Ambisiøse Tesla-planer kan bremse salget

Elbilprodusenten konkurrerer med seg selv, skriver TU-redaktør, Jan M. Moberg.

Tesla hevder de har en plan for å redusere prisen på batteriene sine betraktelig. Det kan gi en såkalt Osborne-effekt, tror TU-redaktør Jan M. MOberg.
Tesla hevder de har en plan for å redusere prisen på batteriene sine betraktelig. Det kan gi en såkalt Osborne-effekt, tror TU-redaktør Jan M. MOberg. (Skjermbilde: Tesla)

Elbilprodusenten konkurrerer med seg selv, skriver TU-redaktør, Jan M. Moberg.

Det er ikke et nytt tema. Mange snakker om det. Kjøpe elbil nå? Eller vente til teknologien har utviklet seg enda litt?

Teslas «battery day», der selskapet for en uke siden lanserte sine fremtidige planer og ambisjoner førte trolig til rekruttering av enda flere usikre bilkjøpere. Tesla varslet da at det vil komme betydelig bedre batterier, lengre rekkevidde, og lavere priser rundt et kommende hjørne.

Mange fremtidige elbilkjøpere tenker kanskje at de dermed like godt kan hoppe opp på gjerdet. Og vente der til nyhetene blir lansert.

Et kjent fenomen

Denne effekten er ikke ny. Den har til og med et eget navn: «Osborne-effekten». Navnet stammer fra tidlig 80-tall, da Adam Osborne litt for tidlig (og alt for kraftfullt) avslørte lanseringen av en oppfølger av datidens ledende bærbare PC, Osborne 1.

Den revolusjonerende bærbare datamaskinen ble lansert av Osborne Computer Corporation i 1981. Salget av Osborne 1 gikk til himmels. Så, tidlig i 1983, annonserte Adam Osborne at et par nye – og betydelig bedre – modeller var rett rundt hjørnet. Det skulle han ikke gjort.

Ordreinngangen på Osborne 1 stoppet helt opp. Ingen ville kjøpe en maskin de visste ville bli utdatert i løpet av kort tid.

Effekten ble ikke helt som Adam Osborne hadde tenkt. I stedet for suksess med nye modeller, endte det i løpet av få måneder med at selskapet rett og slett gikk konkurs.

Osborne-effekt for elbiler

Vi kjenner igjen lignende psykologiske effekt fra flere hold. Enten det gjelder kjøp av elektronikk, TV, PC eller annet. Vi ønsker ikke å ende opp med gammel modell. Da skal vi si så fall ha et godt tilbud.

Deler av elbilmarkedet opplever det samme i dag. Hvem vil vel kjøpe nåværende modell dersom en ny modell er annonsert rett rundt hjørnet med betydelig større batterikapasitet og rekkevidde? Og dessuten er rimeligere?

Fenomenet kan nå komme til å treffe Tesla og elbilmarkedet ellers. Batterier vil bli rimeligere. Det samme vil det bli å produsere bilene. Det er enklere å produsere en elbil med 100 bevegelige deler enn en fossilbil med 2500.

Les også

Roper likevel

Det er i og for seg forståelig at elbilprodusentene har behov for å rope høyt om at de kommer med en bil som er bedre enn konkurrentenes. Slik vi nå opplever at både VW, Polestar, Audi, Volvo, Tesla og mange andre gjør.

Det at flere produsenter kommer på banen, bidrar til at kjøperne må orientere seg. Noe som i seg selv fører til en viss Osborne-effekt. Skal jeg vente på den nye modellen fra A? I stedet for å kjøpe B eller C nå?

Det skjer rett og slett så mye på batterifronten at enkelte kjøpere blir sittende på gjerdet for å vente på mer rekkevidde og lavere pris. Og hengerfeste, firhjulstrekk, skiluke, varmepumpe og alle de andre utstyrspakkene elbilmarkedet etter hvert tilbyr.

Batteripris halveres på fem år

Det spesielle med Tesla er at Elon Musk langt på vei signaliserer en konkurranse med seg selv. I ambisiøs stil peker han på hvor selskapet kommer til å være i fremtiden. De skal mangedoble batteriproduksjonen, produsere flere biler enn VW og Toyota, nærmest halvere kostnadene til batterier de neste fem årene og øke rekkevidden med 50 prosent.

Puh, det er ikke rart at enkelte elbilkjøpere lurer på om de skal vente litt. 

Mye kan sies om Elon Musk og Tesla. Men han og selskapet har endret bilindustrien og økt forventningene til hva som er mulig å få til. Grunnen til at Osborne effekten kan treffe Tesla nå, er at Musks spådommer om fremtiden er enda mer ambisiøse enn før.

Planene han lanserer konkurrerer mot egen virksomhet. Og han fremstår mer troverdig enn tidligere – også som følge av bragdene med sitt andre selskap, SpaceX. 

Mange vil nå sikkert tenke på Steve «And One More Thing» Jobs, som virkelig satte i system dette med å lansere nye modeller. Jobs skiller seg fra Musk med at han holdt nylanseringene hemmelig helt til de ble sluppet i butikkene. Denne praksisen har Apple fortsatt med. Når de lanserer nye produkter er de ferdig produsert og på vei ut i markedet. Ved ikke å snakke for tidlig om nylanseringer, i hvert fall ikke offentlig, unngår de Osborne-effekten.  

Kjøper fossil «ventebil»

Hvor stor Osborne-effekt det blir for Tesla er uvisst. Likevel er det allerede en viss effekt i totalmarkedet. Flere fremtidige elbilkjøpere vurderer situasjonen. De som må ha bil nå, har fått et modellspekter å velge i som gjør det mulig for mange å finne sin modell nå. Teknologien er forbi spedbarnsstadiet, noe som gjør det lettere enn tidligere å kjøpe elbil.

Men mange havner altså på gjerdet. De mest åpenbare rådene til disse er:  

  • Elbilfordelene kommer gradvis til å bli redusert. Vil du nyte godt av nullmoms, kjøring i kollektivfelt, lave bompengesatser og andre fordeler, bør du få deg elbil i løpet av de neste par årene.
  • Det er fortsatt interessant å regne på økonomien i, og klimaavtrykket forbundet med, å «bruke opp» fossilbilen du kjører i dag fremfor å erstatte den med en ny elbil.
  • Tilbudet av leasingtilbud øker – både for fossilbiler og elbiler. Det kan være praktisk og kjennes trygt for ventende tvilere. 
  • Salget i bruktbilmarkedet øker nå i Norge. Det kan bety at mange bilkjøpere velger seg «ny» fossil bruktbil – en «ventebil» – mens elbilene fornyes enda en generasjon. (Joda, noe korona-effekt er nok også involvert her).
  • Hydrogen er definitivt ut for personbiler. Det vil være batteri som gjelder. Uansett om du sitter på gjerdet i to, fem eller syv år.   
  • Og ikke minst: Om et år eller to er batteriene enda rimeligere og bedre, med økt rekkevidde og/eller redusert vekt og pris som resultat.

Rykk tilbake til start.... 

Les også

Kommentarer (127)

Kommentarer (127)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå