Statsminister Erna Solberg møtte søndag den høyprofilerte kinesiske gründeren og næringslivslederen Jack Ma på Alibabas hovedkvarter i Hangzhou. Alibaba er verdens største selskap for handel på nett.
Statsminister Erna Solberg møtte søndag den høyprofilerte kinesiske gründeren og næringslivslederen Jack Ma på Alibabas hovedkvarter i Hangzhou. Alibaba er verdens største selskap for handel på nett. (Bilde: Heiko Junge/NTB Scanpix)

Alibaba

Alibaba-sjefen ville diskutere bærekraft med Erna

Internettgiganten tar sosialt ansvar.

Statsminister Erna Solberg (H) fikk søndag en grundig innføring i hvordan den kinesiske internettgiganten Alibaba jobber med FN bærekraftmål.

I selskapets hovedkvarter i Hangzhou i Kina ble Solberg tatt imot av en svært engasjert Alibaba-sjef Jack Ma. Han er en av Kinas rikeste menn og superkjendis.

Alibaba er blitt en global gigant innen handel på nett og Ma sitter sammen med Solberg i en pådrivergruppe for FNs bærekraftmål.

Målene er blant annet å utrydde all sult og fattigdom og sikre helsetjenester og utdanning til alle innen 2030, samt å sikre bærekraftig økonomisk vekst og full sysselsetting.

Vil gjøre verden til et bedre sted

Alibaba har engasjert seg i arbeidet gjennom en rekke stiftelser.

– Folk snakker om hvor store vi er. Men dette handler ikke bare om hvor mye penger vi tjener, men hvordan vi kan gjøre landet og verden til et bedre sted, sa Jack Ma da han ønsket Solberg velkommen.

– Hvis vi kan forandre Kina, kan vi også gjøre mye i verden, la han til.

Imponerte Erna

– Jeg er imponert, sa statsminister Erna Solberg.

– Hvis vi skal nå bærekraftmålene trenger vi partnerskap mellom regjeringer, næringslivet, FNs organer og ikke-statlige organisasjoner. Hvis vi skal nå 2030-målene, må vi jobbe med dem alle, sa hun.

– Det er vanskelig å nå bærekraftmålene hvis vi ikke samtidig skaper jobber og muligheter for alle, også kvinner. I Norge kan vi lære av Alibaba når det handler om å få kvinner inn i toppledelsen i næringslivet, slo Solberg fast.

I 190 land

Alibaba har siden etableringen i 1999 vokst til å bli en gigant innen netthandel i Kina.

Gjennom ulike plattformer for e-handel tilbyr Alibaba millioner av produkter i over 40 forskjellige kategorier, inkludert forbrukerelektronikk, maskiner og klær.

Alibaba hadde i fjor over 430 millioner kunder i 190 land.

Kommentarer (9)

Kommentarer (9)