IT

7 steg for å få tak i penger til din idé

Dette er investorenes tips.

– Du må være «painkiller». Du må kunne løse et reelt problem for kundene dine, sier Jonas Kjellberg til Teknisk Ukeblad.
Han tidligere vært med på å bygge opp suksesser som Skype, Zalando, Rocket Internet og Avito.
– Du må være «painkiller». Du må kunne løse et reelt problem for kundene dine, sier Jonas Kjellberg til Teknisk Ukeblad. Han tidligere vært med på å bygge opp suksesser som Skype, Zalando, Rocket Internet og Avito.
17. okt. 2014 - 12:00

Teknisk Ukeblad tok turen på Norwegian Investment Forum for å finne ut hvordan man kan tiltrekke kapital fra investorer.

1. Vær painkiller

Ifølge flere investorer før man skal hente inn penger bør man spørre seg selv er ideen og produktet noe kundene må ha?

– Du må være «painkiller». Du må kunne løse et reelt problem for kundene dine, sier Jonas Kjellberg til Teknisk Ukeblad.

Han har tidligere vært med på å bygge opp suksesser som Skype, Zalando, Rocket Internet og Avito.

Nå jobber han som investor og besøker Norwegian Investor Forum under Oslo Innovation Week.

Torleif Ahlsand er sivilingeniør, forsker og jobber som investor i Northzone. Han sier at som gründer må du alltid ta utgangspunkt i sluttbrukeren.

– Det er mange gründere som glemmer dette underveis. Du må jobbe for å løse et reelt og sterkt behov som kunden har. Spotify er et godt eksempel på det.

Anita Krohn Traaseth: – Vi må skape en kultur hvor det er helt greit å bli gründer

2. Skape begeistring rundt produktet

I sitt foredrag basert på boken Gear Up definerer investor Jonas Kjellberg flere steg som gjør at man lykkes med å kommersialisere produktet og nå ut til både kunder og investorer.

Har man et godt produkt eller ide bør man tenke på hvordan man kan gjøre det enda bedre og skape begeistring blant kundene.

– Skaper du et produkt som begeistrer, som får kundene dine til å dele historier om produktet, til å dele det med venner og bekjente – da vil dine kunder selge produktet på vegne av deg. På den måten kan du heller investere ressurser i mer utvikling og forbedring av produktet i stedet for å ansette et stort salgsteam, sier Kjellberg som også underviser på Stanford University i USA.

Kjellberg sier at "delight" eller begeistring handler om konstant endring og forbedring av produktet, og muligheten til å by på noe annet enn de andre, som for eksempel Google.

– Google forsto hva kunden vil ha utover det alle andre har. Det er det andre som du kan tilby kundene dine som er en viktig del av et vellykket selskap.

Kjellberg viser til Skype, hvor løsningen ble å satse på å selge gratis telefoni fremfor billig telefoni.

– Når vanlige telefonselskaper bygde master og sendere, utnyttet vi internettet gratis. Det er ikke sikkert gratis er det eneste som kan skape begeistring, men å lete etter nuller og redusere kostnader der det egentlig ikke trengs, skaper mer begeistring.

Les også: Spotify-investor satser på norsk selskap

Jonas Kjellberg.
Jonas Kjellberg.

3. Lag en god historie

Har du fått til et produkt og skal presentere det til investorer, lønner det seg å ha en god historie i bunn.

Torleif Ahlsand fra Northzone sier også at en god pitch og presentasjon kan hjelpe deg å komme langt med investorer.

– Ha en relativt kort og lettfattelig pitch. Begynn å øve på venner og familie. De som lykkes i verden uansett om de skriver bøker eller lager selskaper, er de som klarer å skape en god historie. Alle elsker å høre en god historie. Det er et viktig utgangspunkt, sier Ahlsand.

Les også: Herfra bygger sivilingeniør Are Traasdahl sitt nye milliardprosjekt

4. Kommuniser tydelig

Jon Øyvind Eriksen er investeringsdirektør i Investinor. Han sier at evnen til å kommunisere godt og tydelig er alfa omega for grundere.

– Når vi møter nye gründere og vurderer å investere, ser vi på om gründerne klarer å kommunisere tydelig hva virksomheten står for, deres videre planer og hvilke markedsmuligheter som finnes, sier Eriksen.

Investinor AS er et investeringsselskap som eies av den norske stat.

Les også: Rekordmange ingeniører starter teknologi-bedrifter i Trondheim

5. Er teamet ditt superstjerner?

Eriksen mener at viktigheten av et godt team ofte blir undervurdert av gründerne selv.

– Det er viktig at gründerteamet som står bak virksomheten fungerer godt sammen og utfyller hverandre. I teamet bør det være minst en med erfaring innenfor det området de ønsker å satse på.

Det gjelder særlig tunge teknologibedrifter.

– Det er lite troverdig med teknologibedrifter hvor det ikke er noen teknologer med, særlig når det gjelder tunge teknologibedrifter, sier Eriksen.

Eriksen sier også at gründerne som har lykkes en gang før har større sjanse for å lykkes igjen.

Kommunikasjonssjef i Investinor Rune Sævik sier at en unik teknologi, produkter eller forretningsmodell alltid er interessant for investorer. Men det holder sjelden hvis ikke teamet er bra.

– Northzone Ventures for eksempel, en av Nordens ledende VC-er, skriver på nettsiden sin at de investerer i «rock star teams», sier Sævik.

Les også: Dette er Norges ukjente milliardbutikk

6. Tenk over hvilken investor

Sævik sier at de fleste investorer skriver på nettsiden sin hva de ønsker å investere i.

– Ved å gjøre litt research foran skjermen kan et oppstartsselskap dermed få et forsprang på konkurrentene når de jakter på kapital – for de færreste entreprenører gjør nemlig dette.

Sævik sier at man bør tenke over at det er forskjell på investorer. Noen spesialiserer seg på IT, noen på life science, andre på sjømat og så videre.

– Finn ut hvilke investorer som passer for deg, ikke kast bort dyrebar tid på «feil» investor.

For eksempel må en venturekapitalist som forvalter et stort fond nødvendigvis jakte på store investeringer.

– En forretningsengel derimot, som bare forvalter sine egne penger, kan være mer motivert for å gjøre små investeringer.

Les også: Shell jakter norske gründere

7. Ikke lås deg til investorer

Sævik sier at venturekapitalister investerer i 0,5-1 prosent av sin "dealflow".

– Nåløyet er med andre ord svært trangt, ikke bare i Norge, men også i Silicon Valley. En smart strategi er derfor å ikke låse siktet på venturekapital, men også å vurdere forretningsengler, crowdfunding også videre.

Han avslutter med at du nok kommer til å bli nødt til å jobbe hardt og lenge for å få investorer interessert.

– Du må skaffe deg kunnskap om kapitalmarkedet, bygge nettverk og øve mye på å selge ideen din.

Les også: Kickstarter skal etablere seg i Skandinavia

Kan være for sent å hente inn penger

Pål Thorvik Næss er kunderådgiver i Innovasjon Norge.

– Riktig tidspunkt for å få mer penger i selskapet kan avgjøre om det overlever. Venter man for lenge med å skaffe neste investering kan man gå tom for penger.

Han sier at som gründer bør man passe på å ikke gi bort for mye av selskapet til investorer.

– Vil du beholde kontrollen i bedriften, kan det være lurt å balansere hvor stor andel av selskapet som blir gitt bort til investorer.

Thorvik Næss påpeker at ikke alle penger fra investorer er like bra.

– Det er forskjell på investorer som bare gir deg penger, eller investorer som i tillegg hjelper deg med nettverk og gode råd. Gå heller etter smarte penger.

Les også:

Dette er årets vinner av Oslo Innovation Award 2014  

Så mye vokste omsetningen for gründerne som fikk støtte fra Innovasjon Norge  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.