Hydrogenskip Veidekke

31 rederier vil bygge hydrogenskip for Veidekke

Veidekke kan velge mellom 31 rederier som vil bygge og drive bulkskip med hydrogendrift.

Ottersbo pukkverk på Ørland har gått over til elektrisk drift. Neste blir nullutslipps bulkskip fra Veidekke til å transportere pukk, stein, grus og asfalt.
Ottersbo pukkverk på Ørland har gått over til elektrisk drift. Neste blir nullutslipps bulkskip fra Veidekke til å transportere pukk, stein, grus og asfalt. (Illustrasjon: Fredrik Buer/Naval Dynamics)
Skroget til 3.000-tonneren er tilpasset designspeed og seilingsmønster for å være mest mulig energieffektivt. (Illustrasjon: Naval Dynamics/Veidekke/GSP)
Selvlosserne til Veidekke skal gå på hydrogen, men kan også ha DF-motor for økt fleksibilitet. (Illustrasjon: Naval Dynamics/Veidekke/GSP)
Pernille Mølbak, partner Flowchange. Ansvarlig prosjektleder GSP Flåtefornyelse. Veidekke bulkskip med hydrogen og biodiesel/e-fuel genset.
Pernille Mølbak, partner Flowchange. Ansvarlig prosjektleder GSP Flåtefornyelse. (Foto: Flowchange)

Veidekke kan velge mellom 31 rederier som vil bygge og drive bulkskip med hydrogendrift.

Veidekke trenger to bulkskip på 3.000 dødvekttonn til å frakte stein, pukk og asfalt langs kysten.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå