I løpet av kort tid vil 130.000 avfallsdunker i Oslo være utstyrt med denne chippen. (Bilde: Mari Gisvold/ Renovasjonsetaten)

CHIP PÅ SØPPELKASSER

100.000 har fått allerede - nå utstyres alle søppelkassene i Oslo med chip

Denne sommeren har mange Osloboere kunne finne små, runde chipper på søppelkassen sin.

De sorte rundingene er plassert på innsiden av lokket på søppelkassene, og finnes i dag på rundt 100.000 av de totalt 130.000 søppelkassene i hovedstaden. 

Det skriver akersposten.no

– I løpet av kort tid er målet at alle avfallbeholdere i hovedstaden merkes på denne måten, sier kommunikasjonsrådgiver Jørgen Bakke Fredriksen i Renovasjonsetaten til Teknisk Ukeblad.

Påvirker ikke pris

Det er etatens sommervikarer som har plassert ut chippene. Fredriksen forteller at formålet med dem er å få bedre oversikt over tømmingen av søppel i Oslo. 

Chippen skal gi Renovasjonsetaten bedre oversikt over søppeltømmingen i hovedstaden..
Chippen skal gi Renovasjonsetaten bedre oversikt over søppeltømmingen i hovedstaden.. Foto: Renovasjonsetaten

– Chippene fungerer som en slags strekkode som registrerer når søppelkassene tømmes, og hvor mye som tømmes ut av dem, sier Fredriksen.

Og legger til:

–  På den måten er vi sikre på at ingen av beholderne er glemt, samtidig som vi får oversikt over hvor i byen det er mest søppel og kan ta hensyn til dette når vi setter opp tømming. 

– Er det da noen fare for at beboere som bor i de områdene med mest søppel vil måtte betale mer for søppelhenting, når man vet hvem som kaster mest? 

– Nei, det foreligger ingen planer om at dette skal ha noen som helst sammenheng med kommunale utgifter.

Bedre tilbud

Chippene er et verktøy etaten har planlagt å innføre en god stund. Du kan lese etatens egne rapport om prosjektet her.

– Kunne disse chippene hatt noen innvirkning på søppelkaoset som var i Oslo i vinter? 

– Nei, omfanget av problemene var for stort til at chippene kunne løst det. Men forhåpentligvis gjør chippene at vi ikke opplever søppelkaos igjen her i byen. Målet er at de skal gi innbyggerne et enda bedre tilbud enn de har i dag, sier Fredriksen. 

Og legger til at løsningen vil være et godt verktøy dersom etaten får inn klager på søppeltømmingen fra kunder.

– Da kan vi enkelt se når søppelkassen sist ble tømt og ta tak i problemet, sier han. 

Kommentarer (39)

Kommentarer (39)