MILJØKAMERATER: Administrerende direktør Michael Heck (t.v) og direktør og diplomingeniør Herbert Römich i H+H Umwelt und Industritechnik på NorShipping for noen år siden. (Bilde: Tore Stensvold)
DOMINANS: Administrerende direktør Michael Heck i H+H Umwelt und industritechnik med modell av katalysatoren de har tatt 90 prosent av markedet med. (Bilde: Tore Stensvold)

YARA

Yara kjøper tysk miljøteknologiselskap

Yara har kjøpt et selskap som lager katalysatorer for blant annet skipsmotorer.

Det norske kjemi- og industriselskapet vil styrke sin satsing mot den maritime sektor ved å kjøpe H+H Umwelt- und Industritechnik.

H+H er dominerende leverandør av katalysatorer (SCR) til rederier som vil reduserer utslipp av nitrogenoksider (NOx).

Tilsetningsstoff

Yara produserer dieseltilsetningsstoffet AdBlue som er nødvendig for at katalysatoren skal fungere. Hittil har ikke Yara vært inne på skipssegmentet.

Selektiv Katalytisk Reduksjon (SCR) fjerner litt over 80 prosent av NOx fra eksosen til skipsmotorer. Strengere utslippskrav i ECA-områder (Emission Control Areas som Østersjøen, deler av Nordsjøen, Svalbard og deler av USAs kyst) kan etterkommes ved installasjon av SCR.

I 2016 vil IMOs Tier III tre i kraft, som gjelder strengere krav til nye skip. Dermed øker markedspotensialet ytterligere.

Krav

«Oppkjøpet bekrefter Yaras utvikling i retning av å bli en global tilbyder av renseteknologi for luftutslipp, med en styrket portefølje av systemer for NOx-reduksjon», skriver Yara i en pressemelding.

– Oppkjøpet av H+H styrker i betraktelig grad vår kapasitet på markedet for utslippsreduserende systemer, et oppkjøp som er i tråd med Yaras strategiske målsetninger, da våre utslippsreduserende løsninger utgjør en stadig større andel av vår forretningsvirksomhet. Slike kosteffektive løsninger utgjør en god forretningsstrategi for kundene  våre, da det gjør dem i stand til å etterkomme stadig strengere lovgivning, og samtidig sette et positivt fotavtrykk i lokalmiljøene de opererer i», sier leder for Yara Industrial, Yves Bonte, i meldingen.

Administrerende direktør Michael Heck i H+H Umwelt und industritechnik med modell av katalysatoren de har tatt 90 prosent av markedet med.
DOMINANS: Administrerende direktør Michael Heck i H+H Umwelt und industritechnik med modell av katalysatoren de har tatt 90 prosent av markedet med. Tore Stensvold

Norge og NOx-fond

H+H har hatt opp mot 90 prosent av markedet for SCR-anlegg til skip. Norske rederier har vært gode kunder, mye på grunn av NOx-fondet.

H+H har levert over 12000 SCR-anlegg siden selskapet ble startet i 1998 av blant andre Michael Heck, adm.dir. i selskapet.

– Med Yaras ekspertise er vi enda bedre posisjonert for å hjelpe våre globale kunder med å oppnå sine miljøkrav på en tillitsvekkende og kosteffektiv måte, sier Heck.

Synergier

Yara er internasjonalt store på SNCR-teknologi rettet mot stasjonære industriinstallasjoner.

– Det ligger klare synergier i å knytte teknologisk kunnskap med Yaras ekspertise og skala innenfor reagensproduksjon og leveranser. Det gjør at Yara vi kan tilby kunder en komplett portefølje av løsninger for NOx-reduksjon. Oppkjøpet representerer et tydelig steg i retning av å bli en globalt omspennende leverandør av miljøfremmende løsninger, inkludert systemer for reduksjon av NOx for dieselkjøretøy, fabrikker og nå skip, sier Bonte.



Utslipp av NOx er svært helseskadelig og kan forårsake luftveissykdommer, astma og emfysem. Det er derfor et mål fra myndighetenes side å få ned NOx i tett befolkede områder. NOx dannes ved forbrenning av fossilt brennstoff.

Les også:

Skipskraftverk kan spare Bergen for utslipp tilsvarende 50.000 biler

Rolls-Royce-sjef tror på gass for godsfartøy