Merill Boman er kommunikasjonssjef i Volvo Lastvagnar AB. (Bilde: Leif Hamnes)
Johan Andersson har jobbet i advanced engineering-prosjektet i Volvo Trucks som i 2005 ledet fram til denne hybridprototypen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Arne Langseth er daglig leder i transportfirmaet Veøy AS. (Bilde: Leif Hamnes)

Volvo: – Vi skal vinne hybridkampen

Volvo Trucks starter serieproduksjon av sin nye hybridlastebil FE Hybrid mot slutten av 2009.

Les også:

Svenskene går til oppgaven med skyhøye ambisjoner:

Sikter mot nummer én

– Når vi først bruker så store ressurser på utvikling av hybridteknologi, er det for å bli markedsledende globalt. Vi starter med Europa før vi følger på med Nord-Amerika og resten av verden, sier kommunikasjonssjef Merril Boman i Volvo Trucks til TU.no.

Selskapet selger over 100.000 lastebiler i året. Men hvor mange av disse som i 2009/2010 vil være hybrider, tør ikke Boman si.

– Vi går verken ut med salgs- eller produksjonsmål på dette tidspunktet. Det jeg kan si, er at etterspørselen er veldig stor. Det er nok produksjonskapasiteten som vil legge begrensninger i starten, sier Boman.

Batteriutvikling

FE Hybrid-prototypen er utstyrt med en 120 kilowatts elmotor som henter strøm fra litium-ionebatterier. Volvo har dessuten to renovasjonsbiler ute på testing, der den ene kan kalles plug-in, ettersom den har oppladbare batterier som driver blant annet søppelkverna uavhengig.

Volvo er hemmelighetsfulle også når det gjelder batteriutvikling og samarbeidspartnere.

– Det er halvannet år til bilene skal settes i produksjon. Og med den rivende utviklingen som er på batterier nå om dagen, er det umulig å si sikkert hva slags løsning som vil sitte i de første bilene som ruller ut av fabrikken, forklarer Boman.

Prototypen FM9 Hybrid ble vist fram i Oslo i forrige uke i forbindelse med lanseringen av NHOs nye klimapanel.

Les også:

Kjørefølelse

Ingeniør Johan Andersson ved Volvos hybridprosjekt, forteller at det meste er elektrifisert på prototypen for å teste grensene. Det inkluderer servopumper og luftkompressorer.

– En av de største utfordringene har ligget på styringssystemet og framskaffe en kjørefølelse i hybriden som ligner på den i de konvensjonelle lastebilene, forteller Andersson.

Han forklarer at det å bygge en lastebilhybrid handler om mer enn å skalere opp en personbilhybrid.

– Det går an å bytte erfaringer og kunnskap, men ingen komponenter. I prinsipp er det mye likt, men i detalj er det ingen likheter i det hele tatt.

Framtidsrettet - kanskje

De to første Volvo-hybridene i Norge er allerede bestilt. De går til Veøy AS som kjører for Schenker. Veøy disponerer i dag over 200 lastebiler.

Veøy betaler cirka 400.000 kroner ekstra per bil i «hybridtillegg» for FE-en, som selges for rundt en halv million kroner i konvensjonell utførelse.

– For oss handler dette om å prøve å være i forkant og vinne erfaringer. Men om dette blir framtida, det er umulig å si i dag, sier Veøy-sjef Arne Langseth til TU.no.