Øke utvinningsgraden: DNV GL vil kombinere integrere kompressor og vanninjeseringsutstyr inn i substrukturen til en flytende havvindturbin. Illustrasjon: Garrad Hassan

EOR - ENHANCED OIL RECOVERY

Vil bruke havvind til å øke oljeutvinningen

Flytende vindturbiner kan redusere kostnadene ved å øke oljeutvinningen i eldre og marginale reservoarer, mener DNV GL.

Olje- og gassoperatører injiserer i dag vann i eldre oljereservoar for å øke trykket og utvinne mer olje. Prosessen krever store mengder strøm, som gjerne produseres med lokal gass, og krever store investeringskostnader.

Det norske veritas (DNV GL) mener prosessen kan koste langt mindre ved å erstatte store deler av tradisjonell injeksjonsteknikk med bruk av flytende havvindturbiner.

Nå etterlyser sertifiseringsselskapet industripartnere som vil være med å utvikle konseptet videre i et industrisamarbeid, et såkalt Joint industry project (JIP).

Les også: – Hvordan ville en oljeplattform på strøm, designet av Elon Musk se ut?

Integrerer injiseringsutstyr

– Vanninjisering medfører store kraftkostnader, og offshore vindkraft er et reelt alternativ til gassturbiner på plattformene. Vi ser det som et viktig steg at disse to industriene kommer nærmere hverandre, men drivkraften bak vårt konsept har ingenting med politikk, miljøkrav eller utslipp å gjøre. Vårt fokus er helt og holdent på å redusere kostnadene på sokkelen, selv om vi ser mange positive bi-effekter, sier Johan Sandberg til Teknisk Ukeblad.

DNV GLs konsept har fått navnet "Win win - Wind powered water injection", og går ut på å integrere kompressor og vanninjeseringsutstyret inn i substrukturen til en flytende havvindturbin.

Systemet skal kunne tilknyttes både gamle og nye anlegg, og lett kunne flyttes til nye plattformer etter at brønn eller felt er avstengt. Det skal heller ikke trenge alternativ energiforsyning når vinden ikke blåser.

– Under de rette forholdene går det helt greit å injisere vann bare når det blåser, så lenge du injiserer nok vann over tid holdes trykket i reservoarene oppe, sier Sandberg.

Les også: Vil bremse orkaner med havvindturbiner

Visse betingelser

Hvor mye det er å spare på å bruke havvindkonseptet avhenger av flere faktorer, som egenskaper ved det aktuelle reservoaret og avstanden mellom injeksjonsbrønnen og produksjonsbrønnen.

– Våre studier viser at et slikt frittstående system raskt kan bli konkurransedyktig på pris i forhold til tradisjonelle vanninjiseringsløsninger langt fra plattformen, og enda mer når det kommer til ettermontering av utstyr på eksisterende fasiliteter, og alle forstyrrelsene dette kan ha på produksjonen, sier Christian Markussen, forretningsutvikler innen subsea i DNV GL Oil & Gas i en melding.

– Tradisjonelle innsprøytningssystemet har normalt betydelige investeringsutgifter, CO2-avgift og potensielle drivstoffkostnader. Dette gir et betydelig insentiv for å vurdere alternative løsninger, sier Markussen.

Les også: Denne haien og røff sjø stopper verdens største vindpark

Verdikjede

Ifølge Sandberg har DNV GL ambisjoner om å inngå samarbeid med aktuelle industripartnere fra blant annet olje- og gassindustrien og vindkraftindustrien, og ha en gruppe som dekker verdikjeden på plass i løpet av de kommende seks månedene.

– Vi håper å levere resultater etter cirka ett år, og åpne døren for en delelektrifisering av norsk sokkel med fornybar energi, sier Sandberg.

– Flytende vindkraft er ikke ennå kommersialisert. Hvordan kan flytende vindturbiner utgjøre et alternativ til gassturbiner i dag?

– Flytende offshore havvind kan kanskje ikke i dag konkurrere mot gass-, kull- og landbasert vindkraft. Men olje- og gass er et helt annet marked med et helt annet kostnadsnivå. Skal du elektrifisere fra land koster det svært mye å dra en kabel fra land og å bygge ut nett. Vi ser på helt lokal kraftproduksjon med et eneste integrert system, sier Sandberg til Teknisk Ukeblad.

Sandberg mener den største utfordringen vil bli en helt annen. 

– Den største utfordringen for dette prosjektet er den konservative kulturen i olje- og gassindustrien. Den er større enn den tekniske og økonomiske utfordringen, sier Sandberg til Teknisk Ukeblad.

Les mer om havvind på www.tu.no/tema/havvind

Les også:

Rapport: 40 prosent vil satse på fornybar energi til havs  

Professorens batteri kan bli like stort som en enebolig  

For første gang brenner thorium i en vanlig reaktor