KONTROLL? Statoil hevder å ha hatt god oppfølging av møtene med Ptil. Likevel stanser de nå all bore- og brønnaktivitet på Gullfaks A, B og C. (Bilde: Øyvind Hagen / Statoil)

– Vi har fulgt opp

  • Olje og gass

– Oppfølgingen mot myndighetene har vært en viktig del av forberedelsene og gjennomføringen av boreplanene. Vi delte MPD-erfaringene fra C-1 med fagledelsen og Ptil før oppstart av C-6 og tok hensyn til disse i planlegging og gjennomføring av MPD-boring i C-6 (brønnen som sviktet i mai, red. anm.), sier informasjonssjef i Statoil, Geir Gjervan.

Bakgrunn: Statoil ignorerte Petroleumstilsynet

Kartla fôringsrør

Han understreker at den tekniske tilstanden til fôringsrørene ble kartlagt for å sikre tilstrekkelig integritet for boring og ferdigstillelse av nytt brønnløp.

- I C-6 ble fôringsrøret logget med ultralyd for å måle veggtykkelsen av godset i fôringsrøret, samt trykktestet til det maksimale trykket fôringsrøret ville kunne få ved boring av brønnen. Det ble også beregnet hvor mye slitasje fôringsrøret ville kunne få ved boring av den planlagte brønntraseen. Målinger og beregninger viste god restmargin mot potensielle lekkasjer forårsaket av slitasje. Under boring av brønnen ble det benyttet et slitasjehemmende belegg på anleggsflaten mellom borerør og fôringsrør, sier Gjervan.

Han forteller at siden fôringsrøret fungerer som et barriereelement i brønnen skal trykkene på utsiden av fôringsrøret overvåkes. – Dette ble utført på Gullfaks C, men bidro ikke til å hindre hendelsen i C-6.

TU MENER: LEDER: En gnist fra katastrofe

Jobbet sammen

Ifølge Statoil ble trykkbalansert boring risikovurdert, kvalifisert og benyttet med godt resultat i brønn C-1, brønnen som ble boret før C-6 på Gullfaks C. Fagledelsen i Statoil, Scandpower, DnV og den operative gruppen i Gullfaks jobbet sammen om disse risikovurderingene.

– Basert på erfaringer fra C-1 ble det foretatt justeringer i trykkbalansert boring-oppsettet for C-6. Den største endringen var anvendelse av ny teknologi som var kvalifisert i faglinjen gjennom blant annet omfattende testing i Ullrigg. Dette utstyret fungerte tilfredsstillende i C-6. Brønnhendelsen i C-6 hadde for øvrig ingen direkte sammenheng med bruk av trykkbalansert boring, sier Gjervan.

Han understreker at Statoil er ledende i bruken av trykkbalansert boring offshore.

– Hendelsen i C-6 har ingen direkte knytning til bruk av MPD, men den er et resultat av mangelfull risikovurdering av gjenbruk av fôringsrør.