STOR RISIKO: Statoil risikerte utblåsning i Nordsjøen samtidig med BPs katastrofe i Mexicogolfen. (Bilde: Statoil)

LEDER: En gnist fra katastrofe

  • tumener

Petroleumstilsynet bør komme med en skarp reaksjon overfor Statoil etter nestenutblåsningen på Gullfaks C 19. mai i år. Tenk deg scenarioet: En blowout i Nordsjøen skjer samtidig som en hel verden følger dramaet i Mexicogolfen. En dobbel katastrofe med dramatisk negative konsekvenser for oljeindustriens framtid.

I sin egen gransking konkluderer Statoil med at verken ledelsen ute på plattformen eller på land forsto alvoret i situasjonen. Da et 19 år gammelt foringsrør sprakk, lekket gass ut og en gnist kunne satt 200 liv i fare.

Den to måneder lange produksjonsstansen kostet Statoil til sammen nesten to milliarder kroner.

Fra fagforeningshold beskyldes Helge Lund for å ha en arrogant lederstil, mest opptatt av å maksimere Statoils børsverdi gjennom stadig større engasjement i utlandet og for lite opptatt av sikkerhet.

På Gullfaks C var det tre alvorlige hendelser i løpet av et halvt år. Her sviktet kontrollrutinene på en rekke områder. Statoils egne granskere mener hovedårsaken ligger i den teknologiske utfordring som trykkbalansert boring innebærer. Skremmende er det å lese at organisasjonen på Gullfaks manglet kunnskaper om denne boringsteknologien og samarbeidet dårlig med fagekspertene i Statoil.

Spørsmålet Helge Lund må stille seg er om årsaken til sviktende kontroll kan henge sammen med strukturelle forhold som for eksempel at Statoil etter fusjonen med Hydro har mistet mye erfaring og kompetanse gjennom nedbemanningsprogrammet “58+”.

Når et 19 år gammelt foringsrør sprekker, er det et varsel om at vedlikehold og utskiftning av gammelt boreutstyr må ha høyeste prioritet. Mangelfull risikostyring, ingen plan for boring av avlastningsbrønner og sviktende mønstringsberedskap vitner om at Statoil ikke har tatt sikkerheten på alvor.

Statoils ledelse bør vurdere om sviktende rutiner kan ha en sammenheng med rotasjonsordningen der plattformansatte jobber to uker på sokkelen før de har fire uker fri.

Det sier seg selv at når mange ansatte bruker dobbelt så mye tid på helt andre ting enn det de skal gjøre i Nordsjøen, kan det ha en negativ effekt på sikkerhetsnivået.

Etter at Statoil gikk på børs er selskapet opptatt av å skape størst mulig verdier for sine eiere. For å redusere nedetid og kostnader har mange ansatte både i Statoil og andre selskaper bonusordninger som kan påvirke holdninger og fokus når det gjelder sikkerhet.

Norske politikere er altfor lite opptatt av Statoils virksomhet. Nestenulykken på Gullfaks viser at selskapet trenger et kritisk søkelys.