Dolwin beta har blitt et nytt landemerke i Haugesund. Omformerstasjonen er knapt 100 meter lang, 90 meter høy, 74 meter bred og veier 23.000 tonn. (Bilde: Øyvind Sætre)
Plattformen fikk los fra Skudenes havn og inn til Haugesund. (Bilde: Øyvind Sætre)
Med en kapasitet på 900 MW er Dolwin Beta så langt verdens største omformerstasjon. Flere stasjoner på samme størrelse er dog under bygging. (Bilde: Øyvind Sætre)
Dolwin beta skal gjennomgå en rekke installasjoner i Haugesund og klargjøres før den slepes ut i tysk farvann. Her skal den ta i mot elektrisitet fra havvindmøller. (Bilde: Øyvind Sætre)

DOLWIN BETA

Verdens største anlegg for offshore likestrøm har ankommet Haugesund

Dolwin Beta.

Haugesund har fått et nytt, midlertidig landemerke.

Loset i havn

Torsdag ettermiddag ble Dolwin beta, verdens største omformeranlegg for høyspent likestrøm, loset i havn ved Haugesund.

Her skal 2-300 personer jobbe med å installere utstyr som vil gjøre anlegget i stand til å gjøre viktige oppgaver i tysk farvann.

– Innfarten fikk kjempefint. Det gikk ombord en los ved Skudenes havn i går og giganten ligger nå ved kai. Alt har gått i henhold til planen, sier Bjørg Sandal, kommunikasjonsdirektør i Aibel til Teknisk Ukeblad.

Les også: Lanserer verdens kraftigste overføringssystem for høyspent likestrøm

Overfører vindkraft

Dolwin beta skal spille en hovedrolle i overføringen av strøm fra opp til tre ulike havvindparker i Nordsjøen og inn til det tyske fastlandsnettet.

Omformerplattformen forlot verftet Drydocks World i Dubai i starten av juni, og har brukt rundt to måneder overfarten til Haugesund.

Her skal blant annet to offshore transformatorer installeres. Disse vil gjøre Dolwin beta i stand til å utføre kjerneoppgavene: Å omforme vekselstrøm fra havvindmøllene om til likestrøm.

– Det er en milepæl for oss å få plattformen til Haugesund. Vi har et par veldig tunge transformatorer som skal løftes ombord, og det ønsket vi ikke å gjøre i Dubai. I tillegg skal vi fullføre installering av det elektriske utstyret, før vi kjører full testing av alle systemene og hele plattformen, forteller direktør for offshore vindkraft i ABB, Bjarte Pedersen til Teknisk Ukeblad.

Installering av transformatorer på Dolwin beta vil gjøre det mulig å omforme vekselstrøm fra rundt 250 havvindmøller på tysk sokkel om til likestrøm, før den overføres i sjøkabel inn til land. Et landanlegg konverterer likestrømmen tilbake til vekselstrøm, før vindkraften kjøres inn i det tyske fastlandsnettet.

Aibel står for design og konstruksjon av plattformen, mens ABB står for HVDC-utstyr og høyspentkabler, og har kontraktsansvar overfor sentralnettoperatøren og kjøper Tennet.

Når Dolwin Beta er klargjort en gang i løpet av forsommeren 2015, skal stasjonen transporteres ut til Dolwin-feltet og kobles til to havvindparker og en 45 kilometer lang likestrømkabel. Omformerstasjonen har også kapasitet til en tredje havvindpark.

Tysk satsing på havvind

Tennet har bestilt totalt ni slike omformerstasjoner fra ulike leverandører, for å sikre at vindkraften fra havvindparkene under oppføring i Nordsjøen blir overført til det tyske fastlandsnettet.

Bakgrunnen er Tysklands massive satsing på fornybar energi, for å gjøre seg mindre avhengig av kull- og kjernekraft. Et av delmålene er å installere 6,5 GW offshore vindkraft innen 2020.

Det tyske målet for offshore vindkraft var opprinnelig på 10 GW, men ble i år redusert til 6,5 GW blant annet som følge av massive protester mot de omfattende subsidiene til fornybar energi.

Subsidiene finansieres i stor grad av folk flest, mens kraftkrevende industri er fritatt.

– For ABB er dette tredje offshore-anlegget for høyspent likestrøm vi fullfører på vegne av systemoperatøren Tennet. Jeg synes det er fascinerende hvor fort Tyskland har klart å bygge ut kapasiteten for offshore vindkraft de siste fem årene, sier Pedersen, og legger til at Dolwin betas bidrag i Tysklands havvindsatsing er på hele 0,9 GW.

Les mer om havvind på www.tu.no/tema/havvind

 

Les mer om Dolwin beta her:

Verdens største offshore-anlegg for høyspent likestrøm på vei til Norge