En del arbeid gjenstår på Dolwin Beta plattformen, og det er årsaken til at den nå er på vei til fra Dubai hvor den ble bygget, til Haugesund. (Bilde: ABB)

DOLWIN BETA

Verdens største offshore-anlegg for høyspent likestrøm på vei til Norge

Skal bruke rundt 40 dager på turen fra Dubai.

Denne 23.000 tonn tunge, 100 meter lange, 70 meter brede omformerstasjonen er nå på vei fra Dubai til Haugesund i Norge.

Her skal den 90 meter høye giganten gjøres klar til å spille en hovedrolle i overføringen av strøm fra opp til tre ulike havvindparker i Nordsjøen og inn til det tyske fastlandsnettet.

Den gigantiske omformerstasjonen heter Dolwin Beta, går også under navnet Dolwin2, og får en kapasitet på 900 MW.

Dette skal være nok til å forsyne omtrent 1,5 millioner husstander med elektrisitet (tyske og nederlandske husstander bruker langt mindre elektrisitet enn norske, journ. anm).

Installere omformere

Omformerplattformen ble bygget på verftet Drydocks World i Dubai. En del arbeid gjenstår på plattformen, og dette er årsaken til at den nå er på vei til Haugesund.

Aibel står for design og konstruksjon av plattformen, mens ABB står for HVDC-utstyr og høyspentkabler, og har kontraktsansvar overfor sentralnettoperatøren og kjøper Tennet.

– Når Dolwin Beta kommer til Haugesund skal det gjøres en del installsjonsarbeid. Blant annet skal to av våre offshore transformatorer installeres, sier ABBs informasjonsdirektør for Nord-Europa, Helene Gunther Merg til Teknisk Ukeblad.

Den eksakte ankomstdatoen for Dolwin Beta i Haugesund er foreløpig uklar, men estimert transporttid er 40 dager.

Her kan du følge Dolwin2 på ferden mot Norge.

Les også: «Skitten strøm» stopper tysk havvindpark

Nær 100 meter: Verdens største offshore-anlegg for høyspent likestrøm er på vei til Haugesund. Denne 90 meter høye omformerstasjonen skal spille en hovedrolle i overføringen av strøm fra havvindmøller i Nordsjøen. ABB

Halvt nedsenkbar

Når Dolwin Beta er klargjort skal stasjonen transporteres ut til Dolwin-feltet og kobles til en 45 kilometer lang likestrømkabel.

Ombord skal vekselstrøm fra de tilkoblede havvindmøllene transformeres fra 155 kV til 320 likestrøm, som deretter blir ført til land via den 45 km lange sjøkabelen.

Videre går strømmen gjennom en 90 kilometer lang landkabel til nok en omformerstasjon i Niederhein, hvor den blir konvertert til 380 kV vekselstrøm og matet inn i det tyske sentralnettet.

Dolwin Beta-plattformen er halvt nedsenkbar og designet for havdyp fra 15 til 45 meter. Det betyr at det ikke er behov for kranskip til å installere plattformen på site, som i så fall måtte ha vært verdens største kranskip. Installasjon kan gjøres året rundt, ikke bare i sommerhalvåret.

– Den bukseres på plass ved hjelp av taubåter og installeres ved hjelp av sin egen vekt og ballastering, sier Merg.

Les også: Kjempeskipet Dockwise Vanguard kan løfte 117.000 tonn. Nå vil eieren bygge enda større

Bredbeint: Understellet har seks gigantiske ben. ABB

Foreløpig størst

Med en kapasitet på 900 MW er Dolwin Beta så langt verdens største omformerstasjon.

Den transeuropeiske sentralnettoperatøren Tennet har dog bestilt totalt ni HVDC-omformere, og ytterligere to av disse er på 900 MW: Dolwin3 og Borwin3.

Dolwin3 og Borwin3 skal etter planen stå klare i henholdsvis 2017 og 2019.

Dolwin Beta skal etter planen være i drift i løpet av 2015.

Les også:

Her kommer verdens største jackup-rigg til Norge  

Denne monsterkatamaranen skal løfte Yme på åtte sekunder  

Opprinnelsesgarantiene gjør at kun 13 prosent av strømmen vår er «fornybar»