Statens vegvesen ble i fjor høst anmeldt for miljøkriminalitet av Naturvernforbundet, etter at store masser med plastfiber fra Ryfast-utbyggingen lekket ut i sjøen. (Bilde: Naturvernforbundet i Rogaland)

RYFAST

Vegvesenet anmeldt for miljøkrim. Nå har de funnet ny løsning.

Plukker fortsatt opp plastfiber.

Statens vegvesen ble i fjor høst anmeldt for miljøkriminalitet, etter at store masser med plastfiber fra Ryfast-utbyggingen lekket ut i sjøen.

Nå har Vegvesenet funnet fram til en alternativ armeringsfiber i sprøytebetongen, slik at de skal unngå flere lignende utslipp, opplyser de i en pressemelding.

Den nye stålfiberen vil erstatte plastfiberen, som har vært brukt frem til nå, så snart det er praktisk mulig.

Les også om ny rapport: Rapport: Vi bygger veier uten å se på lønnsomhet

Beklager utslipp

Den nye løsningen er gjort i samarbeid med Veidirektoratet og er godkjent av Fylkesmannen i Rogaland.

– Vi beklager utslippene, og vi er lei oss for at dette har ført til at det er skylt i land plastfiber i strandkanten rundt om i Rogaland, skriver Vegvesenet i meldingen.

Årsaken er ifølge Vegvesenet at entreprenørene ikke har klart å følge opp kontraktskravet om å samle opp plastfiber som følger med sprøytebetongrestene i overskuddsmassene.

Statens vegvesen vil i samarbeid med entreprenørene fortsette arbeidet med å rydde opp etter utslippene.

Les også: Svevetog: Her bruker de teknologien som er foreslått mellom Oslo og Bergen

Utslipp Ryfast
Vegvesenet har funnet fram til en alternativ armeringsfiber i sprøytebetongen. Slik vil de unngå flere utslipp av plastfiber. Naturvernforbundet i Rogaland

Fikk bekymringsmeldinger

Det var Naturvernforbundet, med bakgrunn i tre rapporter fra Fylkesmannen i Rogaland, anmeldte Vegvesenet for miljøkriminalitet.

 «Vegvesenet har for det første ikke iverksatt effektive tiltak for oppsamling av armeringsfiber og skyteledninger i sjø. Noe som har ført til forsøpling i rogalandsfjordene og store oppsamlinger av plastavfall i sjøen», står det i rapporten.

Videre sier den at drivstofftank på Kuneset ikke er sikret mot utslipp. Tanken er plassert ved kanten av utfyllingen, uten sikring og oppsamlingsmuligheter. Uhell eller skadeverk på drivstofftanken kan dermed medføre forurensende utslipp direkte til sjø.

Rapportene peker videre på at dagsonevann ikke går gjennom renseanlegg før utslipp til sjø, mangelfull dokumentasjon av avfallshåndtering og at vaskevann fra betongbiler ikke renses før utslipp.

Bakgrunnen for Fylkesmannens kontroll var bekymringsmeldinger fra både forbundet og en rekke privatpersoner.

REKORD: Kartet viser hvor rekordtunnelen skal gå under havet i Rogaland.
Bakgrunnen for Fylkesmannens kontroll var bekymringsmeldinger fra både forbundet og en rekke privatpersoner.Kartet viser hvor den rekordlange undersjøiske tunnelen skal gå under havet i Rogaland, i tillegg til de andre to tunnelene i Ryfast-prosjektet. Ill. Google Maps / Elisabeth Rodrigues