I BRUK: Firstlines Blackfish-system blir akkurat nå tatt i bruk på to plattformer i Nordsjøen. (Bilde: Firstline)

BLACKFISH

Vedlikehold offshore gjøres fortsatt med penn og papir

Norsk selskap lager digitalt system.

Firstline

Startet i 2006 av Kjetil Skrøvje, Arnfinn Olsen og Rune Fredriksen. Har ti ansatte og en omsetning på 5,5 millioner kroner. Hovedkontor i Mandal, salgsavdeling i Stavanger og utviklingsavdeling i London og Ontario.

De største eierne, Båtservice Holding og Skagerak Capital har nylig oppkapitalisert selskapet for å styrke satsningen på softwareløsninger. Selskapet har levert inspeksjonsverktøy til skip og plattformer de siste ti årene. Statoil, BP og Island Offshore er blant kundene. 

Har nå utviklet inspeksjonsverktøyet Blackfish, med målsettingen om å erstatte papirbasert rapportering med mobil rapportering av vedlikeholdsoppgaver.

MANDAL: Se for deg at du skal inspisere brannslukningsapparatene på plattformen du er på.

Praksis i dag er at du må skrive ned hva du gjør på papir, før du setter deg ned ved datamaskinen, skriver en rapport og lagrer den i vedlikeholdssystemet.

Selv om vi er i 2013, er altså dette hverdagen når det gjelder vedlikeholdsrapportering på norske plattformer.

Håndholdt

Det forsøker Firstline i Mandal å gjøre noe med. Selskapet har siden 2009 jobbet med Blackfish, et eget system som flytter rapporteringen til mobile enheter i felt – altså til såkalte PDA-er.

Disse PDA-ene har innebyggede skannere som leser av radiofrekvensidentifikasjon, bedre kjent som RFID-brikker.

Det betyr at de nevnte brannslukkingsapparatene, i tillegg til det meste av utstyret på plattformen, kan skannes på denne måten så fort de har slike brikker.

Les også: Frykter fritt frem for fjernstyring av plattformer fra land

Vedlikeholdshistorie

Når brikkene blir skannet, vil den som gjør vedlikeholdet få opp en arbeidsliste om hva som må gjøres i tillegg til en logg over hva som har blitt gjort før.

Finner man en feil kan den rapporteres ved å knipse et bilde og legge inn en kommentar.

Samtidig vil vedlikeholdsrapporten bygges opp i bakgrunnen, noe som betyr at den er helt ferdig når jobben er utført. I tillegg gir systemet beskjed når utstyr er glemt.

– Målet vårt er å revolusjonere måten man driver vedlikehold offshore på, sier medgründer og prosjektleder Kjetil Skrøvje.

Les også: Denne gravemaskinen kan jobbe på havbunnen

Mer effektivt

Systemet blir akkurat nå tatt i bruk på to plattformer i Nordsjøen.

– Vi bygger opp dette her gradvis. Vi begynner med ganske enkle arbeidsordre for å få dem som bruker dette varme i trøya, men systemet takler titusenvis av arbeidsordre, sier Skrøvje.

– I løpet av 2014 ønsker vi å ha dette implementert på en rigg med fullstendig RFID-tagget utstyr, sier han. 

Den håndholdte PDA-en kan altså lese strekkoder, ta opp lyd, film og har en funksjon som gjør det mulig å tegne opp på bilder hva som er galt.

Les også: Norsk «brønnslikkepott» tas i bruk i Midtøsten

Gammeldags

Det er kanskje rart at oljebransjen fremdeles ikke har byttet ut papir med håndholdte enheter. Tross alt blir det flittig brukt av bilmekanikere og i andre bransjer.

Skrøvje mener systemet ville gjort vedlikeholdsarbeidet mer sømløst enn i dag.

– Det blir kjappere, og hvis alt utstyret har RFID-brikker som kan skannes, blir det også sikrere. I stedet for en sjekkliste på papir, kan vi også sette opp visualiserte retningslinjer på hvordan man gjør jobben, sier han.

– Systemet sikrer at folk ikke sitter på kontoret og sier at de har gjort en oppgave. De må ut i felt, scanne utstyret og faktisk utføre oppgavene for at det skal registreres i systemet. For våre kunder i Nordsjøen er det utrolig viktig at sikkerhetsutstyr og barrierer blir inspisert som planlagt. Det at man har kontinuerlig og en verifisert oppfølging av utstyret kan hindre ulykker og problemer, tror han.

Sikkerhet viktigst

Petroleumstilsynet vil ikke kommentere om penn og papir eller håndholdt teknologi er det foretrukne arbeidsverktøyet i vedlikeholdsarbeidet.

De fremhever at sikkerhet er det viktigste, uansett arbeidsform.

– Det som er viktig for oss er at selskapene har god styring på vedlikeholdsarbeidet og planlegger dette arbeidet på en god måte. Disse oppgavene blir løst forskjellig fra selskap til selskap, men så lenge man oppnår det sikkerhetsnivået som regelverket krever er vi fornøyde. Men akkurat hvordan de velger å gjøre det har vi ingen kommentar til, sier pressekontakt Eileen Brundtland.

Les også: – Ingen bryr seg om det ramler ned et par helikoptre