NYLAKKERT: Bare se, ikke røre... (Bilde: CAMILLA AADLAND)

– Utrolig krevende og veldig lærerikt

  • Motor

Shell Eco-marathon

  • Shell Eco-marathon utfordrer studenter ved universiteter og høgskoler fra hele verden til å designe, bygge og teste energieffektive biler.
  • Vinneren er det laget som klarer å kjøre lengst distanse med minst mengde energi.
  • Til sammen stiller 3.000 studenter fordelt på 221 studentlag fra hele Europa til start i årets Shell Eco-marathon.
  • Lagene kan delta med biler med konvensjonelle og ukonvensjonelle drivstofftyper i to kategorier: Prototype eller UrbanConcept.
  • De norske lagene deltar med UrbanConcept-biler, som kombinerer kjørbarhetskriterier med bærekraftige mobilitetsløsninger.
  • I fjor deltok 58 lag i denne kategorien, i år er tallet 67.

Shell Eco-marathon er et globalt initiativ med konkurranser i tre verdensdeler:

  • Shell Eco-marathon Amerika: 26.–28. mars i Houston, USA
  • Shell Eco-marathon Europa: 6.–7. mai i Lausitz, Tyskland
  • Shell Eco-marathon Asia: 8.–10. juli i Kuala Lumpur, Malaysia

Kilde: Shell

Slik foregår løpet

  • Bilene kjører syv runder, som hver er på 3173 meter, inkludert syv stopp
  • 53 minutter er makstid
  • Gjennomsnittlig fart er på 25 km/t
  • Mengden drivstoff regnes om til km/l bensin

Ås: I et hjørne i et verksted står det som skal bli en splitter ny, drivstoffgjerrig bil. Den er bygget fra grunn av ti studenter ved sivilingeniørutdanningen på Ås og skal snart til Tyskland for å konkurrere med biler fra hele verden.

Foreløpig består den av et oransje karosseri, men setet er klart, felgene ligger ved siden av og motoren er under testing. Bilen er nylakkert og inngjerdet, slik at ingen ødelegger lakken før den er herdet.

– Vi satser på at vi rekker å teste bilen litt før vi reiser til Tyskland, sier Janicke Asakskogen, som er bilens sjåfør og den eneste i gjengen som har dette som sitt masterprosjekt.

NTNU: – Målet er å vinne

Høgskolen i Østfold: – Skal hevde oss i teten

BILDESERIE:

GJENGEN: Her er mesteparten av gjengen bak bilen fra Ås samlet. Fra venstre: Maria Kristiansen, Terje Brandshaug, Henrik Holmberg, Åsmund Møll Fregstad, Janicke Asakskogen, Amund Føyn og Eirik Lind Hånes.
GJENGEN: Her er mesteparten av gjengen bak bilen fra Ås samlet. Fra venstre: Maria Kristiansen, Terje Brandshaug, Henrik Holmberg, Åsmund Møll Fregstad, Janicke Asakskogen, Amund Føyn og Eirik Lind Hånes. CAMILLA AADLAND

Med for første gang

Tre studentlag har bygget egne biler som skal delta i Shells Eco-marathon i Tyskland torsdag og fredag denne uken. Høgskolen i Østfold deltar for 7. gang, mens NTNU har vært med to ganger før. Bilen fra NTNU satte i fjor verdensrekord i sin klasse, med 1246 kilometer på en energimengde tilsvarende en liter bensin.

MEKKING: Amund Føyn finjusterer motoren.
Tre studentlag har bygget egne biler som skal delta i Shells Eco-marathon i Tyskland torsdag og fredag denne uken. Høgskolen i Østfold deltar for 7. gang, mens NTNU har vært med to ganger før. Bilen fra NTNU satte i fjor verdensrekord i sin klasse, med 1246 kilometer på en energimengde tilsvarende en liter bensin. MEKKING: Amund Føyn finjusterer motoren. CAMILLA AADLAND

Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) har aldri vært med før. Det fant Åsmund Møll Fregstad, tredjeårsstudent på Maskin, energi og produktutvikling ved Institutt for matematiske realfag og teknologi ut at han ville gjøre noe med.

– Jeg og en i klassen min begynte å drodle om dette i første klasse. Det har vært en guttedrøm å få bygge en egen bil. Det viste seg at det var flere andre som også snakket om å delta i Eco-marathon og da var det bare å slå seg sammen, sier Møll Fregstad.

Ni studenter er igjen i gruppen, som kaller seg Ecotwin, etter at en av dem hoppet av underveis. Studentene har brukt utallige timer og jobbet både dag og natt for å få bilen ferdig.

– Vi vil vise at det også er teknologi på denne skolen. Det er veldig fokus på bio, det er litt rart, sier Henrik Holmberg, som går fjerde året på maskin.

– Vi håper at opinionen nå ser at det ikke bare er NTNU som har sivilingeniører. Ås har hatt sivilingeniører siden 1994, de har bare ikke vært så flinke til å vise det, istemmer Møll Fregstad.

MODELLER: De ulike modellene som har vært laget underveis. Speiltrikset brukes for å gi helhetsinntrykk av leiremodellen.
MODELLER: De ulike modellene som har vært laget underveis. Speiltrikset brukes for å gi helhetsinntrykk av leiremodellen. CAMILLA AADLAND

Håndlaget

Bilen fra Ås er laget av karbonfiber for å være så lett som mulig. Felgene er av aluminium, mens motoren er en parallellhybrid, som bruker både elektrisk energi og biodrivstoff.

SETET: Både setet og karosseri er laget for å være så lett som mulig. Oppi setet ligger reglene for konkurransen.
Bilen fra Ås er laget av karbonfiber for å være så lett som mulig. Felgene er av aluminium, mens motoren er en parallellhybrid, som bruker både elektrisk energi og biodrivstoff. SETET: Både setet og karosseri er laget for å være så lett som mulig. Oppi setet ligger reglene for konkurransen. CAMILLA AADLAND

– Veldig mye er laget for hånd, blant annet pluggen vi støpte karosseriet etter er gjort for hånd. Det har gitt oss mye ekstraarbeid, sier Holmberg.

– Det har vært mye praktisk arbeid, vi har fått satt materiallære ut i praksis med en gang, sier Møll Fregstad.

Studentene har hentet inn 900 000 kroner i verdier fra sponsorer, men har likevel ikke hatt råd til å gjøre alt slik de hadde ønsket.

– Vi begynte idet finanskrisen slo til for fullt og det har vært vanskelig å få næringslivet til å bidra økonomisk. Men mange har gitt materiell eller faglig kompetanse, sier Asakskogen, som er økonomiansvarlig i tillegg til å være sjåfør.

Motoren har de fått Berema, som importerer motorer til Norge.

– Vi ba om den minste motoren de hadde. Vi tror det er en kantklipper, sier Møll Fregstad.

Studentene har bygget den om slik at den går på biodrivstoff. Motoren er koblet til en generator og elektrisiteten som generatoren produserer, blir lagret i en superkondensator og kan brukes av elektromotren når det trengs.

Dermed kan sjåføren selv velge den mest effektive måten å bruke energi på.





Gresshoppedesign

Designet har studentene også utviklet selv.

– Vi tok utgangspunkt i djevelrokker og gresshopper, som bruker svært lite energi på å komme seg fremover, sier Møll Fregstad.

Han viser frem ulike modeller av bilen, både i gips, skum og leire.

– Leiremodellen er halv, men vi bruker det gamle speiltrikset, sier Møll Fregstad og viser hvordan speilet får frem en hel modell.

– Modellen ble 3D-skannet, slik at vi kunne kjøre aerodynamisk optimalisering, tilføyer Holmberg.

ERFAREN: Rallykjører Petter Solberg inspiserer bilen fra Ås.
ERFAREN: Rallykjører Petter Solberg inspiserer bilen fra Ås. CAMILLA AADLAND

Avduking

Fire dager senere skal bilen vises frem for første gang. Den offisielle avdukingen skjer på Bjerke travbane med rallykjører Petter Solberg til stede.

– Jeg har ikke sovet siden tidlig lørdag, sier Møll Fregstad og ser litt mer sliten ut denne tirsdagen enn fredagen før.

Hele gjengen har vært i verkstedet og jobbet hele helgen.

– Jeg har prøvd å få orden på ting som ikke har blitt levert, de andre har jobbet med sammenstilling, sammenstilling, sammenstilling, sier han.

All jobbingen til tross, bilen er fortsatt ikke ferdig. Motoren er ikke på plass og sponsormerkene mangler.

– Nå har vi fått alle erfaringer med prosjektarbeid. Greit nok at vi ikke har klart alle deadlines, men når underleverandører ikke holder fristen, er det enda verre, sier studenten.

Han er likevel sikker på at de kommer i mål.

– I Tyskland blir den perfekt. Da vil lakken ha satt seg bedre, merkene vil være på plass og motoren optimalisert.

Målet er klart:

– Hovedmålet vårt er å gjennomføre løpet uten problemer. Og så skal vi nå langt. Hvis alt fungerer, kan vi virkelig nå langt, sier Holmberg.