NTNU-GJENGEN: Silje Owrenn (fra v.), Nicolai I. Stubberud, Torstein G. Skarsgard,Lorenz Baur, Andre Dahl-Jacobsen, Åsmund Bekkevold (gruppeleder),Ståle Antonsen, Morten S. Lien, Anders Guldahl, Hanne Strypet, HenrikAaserud Eikeland, Elise F. Myrtrøen og Magnus Storsveen (sjåfør, ibilen) (Bilde: Marius Nyheim Kristoffersen )

– Målet er å vinne

  • Motor

NTNU-studentene er de eneste som deltar med en hydrogendrevet bil.

– Vi bruker en hydrogendrevet brenselcelle i bilen, som konverterer direkte til elektrisk energi som driver en elektrisk motor. Vi kan oppnå en virkningsgrad på mellom 40 og 70 prosent, noe som er dobbelt så effektivt som en vanlig bensinmotor, sier Torstein G. Skarsgard, som har ansvar for brenselcellen.

ÅS:

Høgskolen i Østfold: – Skal hevde oss i teten

BILDESERIE:

Morten S. Lien og Henrik Aaserud Eikeland deltar på laget fra NTNU.
Morten S. Lien og Henrik Aaserud Eikeland. MARIUS NYHEIM KRISTOFFERSEN

Vil slå rekorden

I fjor satte bilen gjeldende verdensrekord med 1246 kilometer på en energimengde tilsvarende en liter bensin. I år er målet å klare 1500 kilometer.

– Bilen har vært med to ganger før, men vi har ribbet den helt ned til karosseriet. Alt annet er nytt, sier Skarsgard og ramser opp:

– Brenselcellen er den samme, men den er forbedret, vi har ny motor, nye felger, nytt inventar, nye styresystem, nye døroppheng.

Statssekretær Sigrun Hjørnegård fra Olje- og energidepartementet avduket bilen fra NTNU.
DNV FUEL FIGHTER: Bilen ble avduket av statssekretær Sigrid Hjørnegård i Olje- og energidepartementet.

Fornøyd med oppgaven

15 studenter fra NTNU er med på prosjektet, ni av disse har det som sin masteroppgave. Studentene kommer fra forskjellige avdelinger, som produksjon og produktutvikling, kjemi og bioteknologi, energi og miljø, teknisk kybernetikk og medievitenskap.

– Jeg kunne ikke hatt noen bedre masteroppgave. Det er gøy å jobbe mot et konkret mål som du vet blir noe av, sier Skarsgard.

Hovedsponsor for bilen er DNV, som har bidratt med rundt 400.000. I tillegg har Kongsberg Gruppen bidratt med rundt 100.000 og en rekke andre har gitt utstyr og deler.