KLARE: Seks gutter står bak fra Høgskolen i Østfold, her ved fire av dem. Fra venstre: Ole Mandt, Andreas, Hogstad, Torgeir Vigeland og Preben Christiansen. (Bilde: CAMILLA AADLAND)

– Skal hevde oss i teten

  • Motor

Høgskolen i Østfold har deltatt i Eco-Marathon syv ganger før (SJEKKE). I år er første gangen studentene bruker samme bil om igjen.

– Det er samme karosseri som i fjor, men den er helt ny likevel. Vi har gått gjennom alt av deler, sier Preben Christensen, som er eneste designstudent i gjengen. De fem andre som deltar, går andre året på maskinlinjen.

NTNU:

ÅS:

BILDESERIE:

KLARE: Flere av guttene fra Høgskolen i Østfold kan tenke seg å delta neste år også. Fra venstre: Ole Mandt, Andreas, Hogstad, Torgeir Vigeland og Preben Christiansen.
KLARE: Seks gutter står bak fra Høgskolen i Østfold, her ved fire av dem. Fra venstre: Ole Mandt, Andreas, Hogstad, Torgeir Vigeland og Preben Christiansen. CAMILLA AADLAND

Bensin i år

I fjor gikk bilden 146 kilometer, i år er målet 300. Klarer studentene det, vil de kunne hevde seg helt i tet i klassen for forbrenningsmotor.

– Vi har en firetrinns vanndampskjølt Honda mopedmotor, som er modifisert, sier Christensen.

Bilen går på bensin, men neste år vurderer studentene å bytte drivstoff. Bilbyggingen har nemlig gitt mersmak og flere av dem kan tenke seg å være med til neste år også.

En drøy uke før løpet har de ikke bestemt hvem som skal være sjåfør.

– Vi skal veie oss. Den som er lettest dagen før løpet, skal kjøre bilen, sier Christensen.

VÆRT MED FØR: Bilen fra Høgskolen i Østfold delter for andre gang. I fjor vant den designprisen.
VÆRT MED FØR: Bilen fra Høgskolen i Østfold delter for andre gang. I fjor vant den designprisen. CAMILLA AADLAND

Lite penger

Mens bilen hadde en rekke sponsorer i fjor, har studentene i år kun hatt med seg Shell og Fredrikstad kommune på laget. I tillegg har en del leverandører bidratt med utstyr.

– Vi har hatt perioder med venting, der vi ikke har hatt penger til å kjøpe det vi trengte til bilen, sier Christensen.

Men det er ikke bare en ulempe, ifølge Pål Black.

– Vi har lært av det også. Det er viktig å holde budsjettet nede, det er slik det er i virkeligheten, sier han.