Bellona-leder Frederic Hauge mener beslutningen om å ilandføre oljen fra Johan Sverdrup-feltet på Mongstad gjør det nødvendig å med fullskala CO2-fangst fra både raffineriet og gasskraftverket. (Bilde: Mona Sprenger)

JOHAN SVERDRUP

Usikkert om Johan Sverdrup-oljen kan raffineres på Mongstad

 

Et samlet partnerskap har ifølge Statoil anbefalt Partnerskapet anbefaler å ilandføre Johan Sverdrup-oljen på Mongstad Mongstad og ikke på Sture-terminalen.

Bellona-leder Frederic Hauge mener det gjør at planene for fullskala fangst- og lagring av CO2 (såkalt CCS) på Mongstad bør tas opp igjen fra skuffen.

– Ett av argumentene som ble brukt da den rødgrønne regjeringen skrinla fullskala CO2-rensing på Mongstad, var at man ikke visste om Mongstad-raffineriet ville ha en lang levetid. Nå vil oljen fra Johan Sverdrup sikre drift av raffineriet på Mongstad fram til 2050. Hvis vi ikke renser Mongstad, kommer utslippet der i seg selv til å være på ti prosent av Norges samlede utslipp i 2040, sier Hauge.

Les også: Nå eier Statoil Mongstad-raffineriet alene

– Må renses

Han mener ilandføringsbeslutningen åpner opp hele spørsmålet om fullskala CCS på Mongstad på nytt.

– Dette betyr at i et klimaperspektiv må Mongstad renses. Man kan like godt gjøre det nå, først som sist, sier Hauge.

– Men hvor viktig anser du at usikkerheten om Mongstads fremtid var for beslutningen om skrinleggingen av fullskala-prosjektet?

– Det ble i hvert fall anført kraftig av energiminister Ola Borten Moe, i tillegg til den teknologiske kompleksiteten, sier Hauge.

Les også: Tord Lien skrinlegger CO2-utredningene

Forbehold

Leder for miljøstiftelsen Zero, Marius Holm, mener Mongstad bør være blant prosjektene som blir vurdert når regjeringen nå skal se på den norske CCS-satsningen på nytt.

– Utslippene ved Mongstad må reduseres for å nå norske klimamål. Det er vanskelig å se noen vei utenom CO2-fangst og lagring. Dersom innlandføring av olje fra Johan Sverdrup gjør Mongstads framtid mer robust, gjør dette CO2-rensing fra Mongstad mer aktuelt, sier Holm.

Han tar altså forbehold om at ilandføringen på Mongstad sikrer raffineriet. Og det har han ifølge Statoil god grunn til.

Les også: Siemens vil fange CO2 i Hammerfest

Ingen garanti

Pressetalsmann Morten Eek i Statoil understreker for det første at det ennå ikke er vedtatt noen endelig beslutning om ilandføring av oljen, men at både godkjennelser fra myndighetene og investeringsbeslutning gjenstår. Og selv om oljen, slik det ligger an til, vil bli ilandført på Mongstad, er det ikke sikkert at den blir raffinert der.

– Nei, det er ikke noe i den anbefalingen som nå ligger på bordet som gir noen garanti for drift av raffineriet fram til 2050. Det å ilandføre oljen til Mongstad handler om at man da vil ha lagringskapasitet på terminalen på Mongstad til å ta imot. Det er på ingen måte gitt at oljen blir raffinert på Mongstad.

– Hva kan ellers skje med oljen som tas i land der?

– Raffineriet har sin konfigurasjon og sitt oppsett med hensyn til hvilke typer olje som egner seg for å bli raffinert på Mongstad på en lønnsom måte. Hvordan oljen fra Johan Sverdrup passer inn i denne konfigurasjonen, vil vise seg.

Les også: Partnerskapet anbefaler å ilandføre Johan Sverdrup-oljen på Mongstad

Flere muligheter

– Vet dere noe nå om hvor godt oljen egner seg til raffinering på Mongstad?

– Vi ønsker ikke å gå for mye inn på det akkurat nå, men det er langt fra sikkert at oljen blir raffinert på Mongstad. Det vi kan si sikkert er at det er en god løsning å ta oljen fra Johan Sverdrup i land på Mongstad, sier Eek.

– Hvilke andre muligheter finnes for oljen?

– Det er flere muligheter. Man kan raffinere deler av den på Mongstad, man kan sende oljen i sin helhet til andre raffinerier som kanskje har en helt annen og mer lønnsom konfigurasjon, sier Eek.

Allerede i dag tas det imot olje på Mongstad som sendes videre, både olje fra Statoil selv og fra andre oljeselskaper. 

– Vi har en veldig god utskipingshavn og veldig god lagerkapasitet, og vi er godt kjent med å bruke Mongstad som terminal og sende oljen ut i de markedene der vi ønsker den omsatt eller behandlet, sier Eek.

Les også: To av tre prestisjeprosjekter for CO2-lagring er mislykket

– Søkt problemstilling

– Hva er sannsynligheten for at oljen ikke blir raffinert, men sendt videre?

– Det gir det ingen mening i å spekulere i i dag. Men det er helt klart ingen garantier for at den blir raffinert på Mongstad.

– Han synes du da om utspillet fra Bellona?

– Jeg synes det egentlig blir en litt søkt problemstilling, siden det ikke er noen sammenheng mellom å drive Mongstad-raffineriet og det å ilandføre Johan Sverdrup-olje til Mongstad. Det er ikke mangel på olje som skaper utfordringer på Mongstad i dag, det er det svake raffinerimarkedet i Europa, sier Eek.

Les også: Oljeministeren avfeier advarslene om utsettelse av nye letelisenser

Arbeider med strategi

Hauge lar seg imidlertid ikke overbevise. Han viser til at beslutningen vil gi økt aktivitet og økte inntekter på terminalen, også selv om det skulle vise seg at deler eller all oljen fra Johan Sverdrup ikke kan raffineres på Mongstad.

– Beslutningen om å ta oljen i land på Mongstad bør absolutt gi grunnlag for videre drift, sier han.

På spørsmål om olje- og energiminister Tord Lien (Frp) mener at beslutningen om ilandføring av oljen fra Sverdrup til Mongstad gjør CCS på Mongstad mer aktuelt enn før, og om det i det hele tatt er aktuelt for regjeringen å gå inn for fullskala CCS på Mongstad, svarer Olje- og energidepartementets informasjonsavdeling dette i en e-post:

«Regjeringen arbeider med en strategi for den videre satsingen på CO2-håndtering. Hvilke prosjekter som det vil være aktuelt å vurdere videre vil regjeringen se i sammenheng med strategiarbeidet».

Les også:

CO2-rensing koster minst på sokkelen

Slik vil de gjøre CO2-fangsten lønnsom

Industrien i sjokk over barbert CO2-kompensasjon