Slik ser Snøhetta for seg inngangen til Stad skipstunnel. (Bilde: Snøhetta/ Kystverket)

STAD SKIPSTUNNEL

Unike illustrasjoner: Slik kan verdens første skipstunnel bli

Tegnet av Snøhetta.

På grunn av store forekomster av løsmasser, vil portalen til verdens største skipstunnel bli større enn først antatt. 

Det kom frem da Kystverket forrige uke delte de første illustrasjonene av hvordan inngangsportalene til Stad skipstunnel kan bli seende ut. 

Illustrasjonene er tegnet av Snøhetta. 

Mye løsmasser

Portalforslaget inngår som en del av Kystverkets forprosjekt for Stad skipstunnel, som skal overleveres Samferdselsdepartementet i mai 2017.

Grunnundersøkelsene viser at det er mye løsmasser som må fjernes før man kommer ned til fast fjell.

– Det betyr at selve portalene kan formes i frilagt fjell eller terrasser. Det vil bidra til at portalenes visuelle utforming vil gli bedre inn i landskapet, forklarer prosjektleder Terje Andreassen i Kystverket til Teknisk Ukeblad. 

STAD SKIPSTUNNEL

  • Lengde: 1.700 meter
  • Høyde mellom bunn og tak: 49 meter
  • Dybde 12 meter (lavvann)
  • Bredde mellom veggene: 36 meter, 26,5 meter mellom fendrene
  • Arealet på tverrsnitt: 1625 m²
  • Volum uttak fast fjell: Ca. 3 million m³. Tilsvarer cirka 7,5 million tonn med sprengt fjell.
  • Totale kostnader: Ca. 2,1 milliard kroner (2011-verdi)
  • Byggetid: Ca. 3-3,5 år

Bygges i fjellet

Det har lenge blitt spekulert i hvordan skipstunnelen vil se ut, og på skissestadiet ble det tegnet inn en betongportal. Den tekniske planleggingen har nå kommer så langt at arkitekten har laget et mer realistisk forslag.

– Vi jobber med et forslag som ivaretar mange hensyn, slik som effektiv bygging og drift, sikkerhet, estetikk og økonomi. Grunnforholdene egner seg ikke til noen betongportal slik det er skissert inn tidligere, men vi tror det å bygge portalen inn i fjellet er en veldig god løsning, sier Andreassen.

Bygging og utforming av portalinngangene vil i tillegg til å være inngang for skipene, fungere som vern mot utgliding og ras.

Mulig byggestart i 2019

Når skipstunnelen vil stå ferdig er fremdeles uvisst. 

Etter at forprosjektet overleveres til Samferdselsdepartementet i mai vil det bli politisk gjennomgang og ekstern kvalitetssikring. 

Om alt går på skinner mener Andreassen det kan være mulig med byggestart i 2019. 

– Vi regner med å bruke mellom tre og fire år på byggingen, litt avhengig av hvilke kontraktsstrategier vi ender opp med. Så om vi ikke støter på noen utfordringer i tiden fremover kan tunnelen være ferdig allerede en gang mellom 2022 og 2023, sier han. 

Den 1,7 kilometer lange tunnelen skal etter planen være 49 meter høy og 36 meter bred.
Den 1,7 kilometer lange tunnelen skal etter planen være 49 meter høy og 36 meter bred. Foto: Snøhetta/ Kystverket

 

Det skal bygges bru og rassikring over den sørlige tunnelåpningen i Moldefjorden.
Det skal bygges bru og rassikring over den sørlige tunnelåpningen i Moldefjorden. Foto: Snøhetta/ Kystverket

 

Portalforslaget inngår som en del av Kystverkets forprosjekt for Stad skipstunnel, som skal overleveres Samferdselsdepartementet i mai 2017.
Portalforslaget inngår som en del av Kystverkets forprosjekt for Stad skipstunnel, som skal overleveres Samferdselsdepartementet i mai 2017. Foto: Snøhetta/ Kystverket

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)