I dag tar det minst åtte år fra planlegging til åpning av en ny veistrekning i Norge. Det må lovendringer til for at det skal gå raskere, mener Vegdirektoratet. Her E 18 mellom Sky og Langangen. (Bilde: Tore Stensvold)

– Umulig å bygge veier raskere i Norge

– Ni år til planlegging av ny vei eller jernbane, det er for lang tid, sa statsminister Jens Stoltenberg til Aftenposten i april.

Vanskelig

Nå får han svar fra utbyggingssjef Lars Aksnes i Vegdirektoratet.

– Med dagens detaljerte regler for planlegging og utbygging av vei er det vanskelig å korte ned prosessen uten lovendringer, sier Aksnes til internbladet Vegen og vi i Statens vegvesen.

Til Aftenposten opplyser Aksnes at utspillet kom som følge av avisintervjuet med Stoltenberg.

Flere føringer

Veivesenet er i gang med et prosjekt der de ser på effektiviseringsmuligheter innenfor eksisterende lover og forskrifter.

Ifølge Aksnes kan det fort bli nødvendig med større bruk av føringer fra sentrale myndigheter for å få opp planleggingstempoet.

– Gjeldende plan- og bygningslov gir liten mulighet til å forsere prosessen. Vi må følge et regelverk for fremdrift av veiplaner som er pålagt oss av politiske myndigheter. Raskeste fremdriften fra plan til åpning er vei er i dag åtte år. I praksis tar det mye lengre tid. Det er ikke vår oppgave å kutte i denne prosessen. Det må politiske myndigheter gjøre, sier han.