LIFT

TUTV lanserer sin aller første TV-serie

Én gründer. Én investor. Én heis. Lift.

LIFT

  • TV-serien lages i samarbeid med DNB, PR Newswire, IKT-Norge, Dark Arkitekter og Lingopr.com. Konseptet er utviklet av Tor Grønsund, Johan Brand og Emil Økstad.
  • Denne første episoden er en pilot, og de ordinære episodene vil sendes tirsdager og torsdager fra og med neste uke.
  • Åtte grundere vil pitche sine ideer til fire investorer mens de kjører heis.
  • Turen tar cirka ett minutt og 40 sekunder.

Grundere som deltar i serien

  • mYouTime - Morten Wiese
  • Appear.in - Ingrid Ødegaard
  • Capsule.fm - Tor Langballe
  • InstrumentChamp - Lars Willner
  • Edgefolio - Rowen Pillay
  • Feat.fm - Andreas Olsen
  • Confr - Mats Sandvig
  • Blink - Martin Jensen

Investorer som deltar i serien

  • Schibsted Vekst - Christian Horn Hanssen
  • betaFactory - Brian Weisberg
  • Creandum - Fredrik Cassel
  • Eilert Hanoa

Har du en god ide? Tenk om du står i heisen med en investor og kun har noen sekunder på deg for å formidle ideen.

Vi fant Oslos flotteste heis, samlet noen av Norges mest spennende gründere og beste investorer og utfordret dem til å gjennomføre en klassisk heispitch, elevator pitch.

Grunderne fikk cirka ett minutt og 40 sekunder til å presentere sin idé til investoren mens skråheisen i DNB-bygget i Bjørvika gikk fra første til 13. etasje.

Får man investoren interessert, kan det bety at man får realisert idéen sin. Hvis ikke, må du forlate heisen alene.

Det hele ble filmet med små GoPro-kameraer for å få fram en autentisk følelse av å være to og to i en heis sammen med en person man ikke kjenner.

Klamt

I dag får du en sniktitt på hvordan det gikk med noen av gründerne.

Noen situasjoner har vært lett pinlige, mens noen taklet utfordringen med glans og pirret nysgjerrigheten til investorene, som alltid er på jakt etter gode ideer.

Vi kommer til å sende nye episoder tirsdager og torsdager fra og med kommende uke.

Hver episode vil gå inn på én enkelt pitch og gi deg tips til hvordan du kan presentere din idé på best mulig måte.

Les også: Dette er nøkkelen for å lykkes med innovasjon

Målet med LIFT

Målet med gründerkonkurransen er å gjenoppdage «Elevator Pitch», et mye brukt uttrykk innenfor innovasjon.

Innovasjonsekspert Tor Grønsund er en av dem som sto bak ideen til serien. Han sier at målet med Lift er å synliggjøre og spre budskapet til ambisiøse grundere til et bredere publikum.

– Samtidig vil vi bidra til å skape en reell "dealflow" mellom tidligfaseinvestorer og oppstartsselskaper.

Grønsund underviser også i entreprenørskap på Universitetet i Oslo. Han sier at for å skape et bærekraftig økosystem omkring entreprenørskap er det viktig også å engasjere de store selskapene.

– Med Lift var vi heldige nok til å få med gode og kjente støttespillere. Det er et eksempel på hvordan etablerte selskaper kan bidra med for eksempel kompetanse, nettverk og kanaler - som mange ganger er vel så viktig som kapital for gründere.

Les også: Slik får du penger til din idé

3 tips til hvordan pitche:

Ifølge Grønsund er det viktig for grundere å øve seg på hvordan man skal pitche ideer i situasjoner som er mye mindre kontrollert  enn for eksempel fra en scene eller på styrerommet.

Han har tre enkle råd til deg som vil presentere ideen din på en konferanse, i en heis eller for eksempel på en fest.

– Fortell en historie. Begynn med hvorfor (istedenfor hva eller hvordan). Gjennom å formidle pasjon og lidenskap skaper du en emosjonell interesse som hjelper andre å tro på ideen din.

– Det bør lyse en stor, rød lampe. Fokuser på problemet istedenfor selve løsningen, og vis til enormiteten i problemet eller behovet du imøtegår.

– Vis magi. Følg opp med hvorfor akkurat du er best posisjonert til å løse problemet. Bevis hva du har fått til så langt og hva din magi i løsningen er. Unngå "buzzwords" og teknikaliteter - en tommelfingerregel er at din mor bør forstå deg.

Les også: Kjetil (26) er eneste nordmann på Googles New York-kontor

28,402 grader

Lift-konseptet ble for første gang presentert på et arrangement under Oslo Innovation Week høsten 2013 av Johan Brand, en av gründere bak læringsplattformen Kahoot!.

Selve arrangementet fant sted 8. mai i DNBs heis i Bjørvika.

Bygget er på 14 etasjer, og heisen, som har en vinkel på 28,402 grader, ble for første gang tatt i bruk i forbindelse med TV-serien. Den bruker 105 sekunder fra bunn til topp.

Første ordinære episode av Lift legges ut tirsdag 10. juni.

Les også:

Nå vil Dragonbox-skaperne lære barna dine geometri

1 av 2 vet ikke hvordan man søker et patent

Ikke gjør dette når du innkaller til møter