Analytiker i UBS tror ikke Tesla kan tjene penger på Model 3. I alle fall ikke bilene solgt som innstegsmodeller. (Foto: Justin Prichard/AP/NTB scanpix)

TESLA MODEL 3

Tror Tesla kommer til å tape penger på Model 3

Det får Tesla til å reagere.

Analytiker Colin Langan i UBS har gått gjennom produksjonskostnadene til Tesla Model 3, og kommer frem til at Tesla ikke kommer til å tjene penger på innstegsmodellene av Model 3, skriver StreetInsider.com.

Dette kommer frem i en UBS-rapport, hvor de hevder at de variable produksjonskostnadene er 1510 dollar over det Tesla har tenkt til å ta betalt, 35.000 dollar.

Han hevder at Tesla i snitt må selge bilen for nesten 50.000 dollar for å gå i null. Dette kom frem i en telefonkonferanse analytikeren holdt i går, hvor også Jon Bereisa, tidligere sjefingeniør ansvarlig for Chevy Volt i General Motors, deltok.

Elon Musk har tidligere sagt at han forventer at bilene i snitt vil selges for 42.000 dollar.

Batteripriser synker på grunn av større celler 

Bereisa påpekte at det har vært liten utvikling innen litiumionebatterikjemi siden 2014, og at prisreduksjonene først og fremst skyldes at størrelsen på battericellene øker. Det betyr at batteriet kan produseres med færre celler, og dermed kreve færre komponenter.

Bereisa trakk også frem at General Motors variable produksjonskostnader for den kommende elbilen Bolt er nesten 5000 dollar lavere enn utsalgsprisen.

Han estimerer at Teslas batteripakke har en pris på 260 dollar per kilowattime, mens General Motors betaler 215 dollar per kilowattime. I tillegg mener han at aluminium og sensorer kommer til å drive kostnadene opp.

Tesla hev seg på tråden

Model 3 skal bli Teslas første volummodell.
Model 3 skal bli Teslas første volummodell. Foto: Tesla

Et selskap som ikke ble spesielt imponert over analysen er Tesla.

For under telefonkonferansen ringte Teslas ansvarlige for inverstorrelasjoner, Jeff Evanson inn for å sette skapet på plass.

Han påpekte at anaylsen hevder Model 3 er laget utelukkende av aluminium, men at bilen i realiteten bare delvis er laget med dette metallet.

I tillegg mener han at Bereisa skyter over mål med batteriprisene, ettersom Model S-batteripakken i dag koster under 190 dollar per kilowattime. 

Mindre enn 60 kilowattimer

Han sa også at analysens estimat av batterikapasiteten er feil. Denne tar utgangspunkt i at kapasiteten skal være 60 kilowattimer, men Evanson sier at kapasiteten blir lavere enn dette.

Bereisa var imidlertid fortsatt skeptisk, og pekte på at bare råmaterialene koster omtrent 160 dollar per kilowattime, og at en kapasitet på 55 kilowattimer er nødvendig for å nå en rekkevidde på 321 kilometer (200 miles).

Tesla har annonsert en rekkevidde på 346 kilometer (215 miles) for Model 3.

Kommentarer (74)

Kommentarer (74)