Statkraft har leid inn ekstern ekspertise for å finne årsaken til at tre personer omkom på et vannkraftprosjekt i Albania i forrige uke. (Bilde: Statkraft)

DØDSULYKKE PÅ DEVOLL-PROSJEKTET

Tre omkom på Statkraft-prosjekt i Albania

Arbeiderne skulle sikre vei mot ras, men fjellsiden løsnet.

VANNKRAFTPROSJEKTET DEVOLL I ALBANIA

  • I første omgang skal de to kraftstasjonene Banjë og Moglicë bygges, med en samlet effekt på 243 MW og en produksjon på vel 700 GWh.
  • Prosjektet består totalt av tre kraftstasjoner i Devoll-dalen med en samlet installert effekt på 278 MW. Stasjonene vil i gjennomsnitt produsere vel 800 GWh årlig, noe som vil øke den albanske kraftproduksjonen med nesten 20 prosent. Investeringsbeslutningen for den tredje kraftstasjonen er skjøvet ut i tid og vil bli vurdert når de to første stasjonene er ferdigstilt.
  • Kraftstasjonene er lokalisert ved elven Devoll om lag 70 km sydøst for hovedstaden Tirana. Stasjonene vil utnytte fallet i Devoll-elven fra 650 til om lag 95 meter over havet.
  • Prosjektselskapet Devoll Hydropower Sh.A. var tidligere eid 50/50 av Statkraft og det østerrikske energiselskapet EVN, men Statkraft kjøpte i fjor ut EVN og eier nå hele prosjektet.

Kilde: Statkraft

Ulykken skjedde tirsdag i forrige uke, da tre spesialarbeidere var i ferd med å sikre fjellsiden langs veien opp mot anleggsområdet for Statkrafts vannkraftverk Moglice i Devoll-dalen, syd i Albania.

Alle tre arbeiderne, to albanere og en italiener, omkom.

De tre var ansatt i et fjellsikringsselskap som utførte fjellrensk på oppdrag for en av Statkrafts veikontraktører, opplyser Statkraft i en melding på sin nettside.

Arbeidet utføres for å bedre sikkerheten på den offentlige veien i Devoll-dalen, som en del av Statkrafts arbeid med å bygge Moglice-verket. Veien var ifølge Statkraft stengt for ferdsel da ulykken skjedde.

– Dette er ven veldig tragisk ulykke. Dette er noe vi beklager veldig sterkt, sier Statkrafts konserndirektør for internasjonal vannkraft, Øistein Andresen, til Teknisk Ukeblad.

Les også: Sweco satser på vannkraft i Albania

Granskning

Han reiste selv til Albania 1. mai og for å snakke med organisasjonen på ulykkesstedet.

Han forteller at selskapet har satt ned et granskningsteam for å finne årsaken til ulykken. Arbeidet vil skje i samarbeid med lokalt politi og myndigheter.

Ifølge Andresen er det leid inn ekstern ekspertise i dette arbeidet, uten at han ønsker å si fra hvilket selskap disse kommer.

– Det er et selskap som har veldig mye erfaring med denne type jobbing, for det er veldig viktig å få klarhet i hva som skjedde.

Les også: – Fikk 60 kroner timen for å jobbe på Statnett-linje

Bratt

Statkrafts hadde sammen med sin veientreprenør gjort en kartlegging av hele det bratte området langs veien og funnet ut at det burde gjøres en rens av løsmasse i fjellsiden for å hindre at steiner faller ned på arbeiderene som skulle utvide veien.

Derfor leide de inn en såkalt alpingruppe, en gruppe fjellklatrere som er spesialisert til dette arbeidet.

– De renset området systematisk oppover fjellsiden for å fjerne steiner. Mens de holdt på med dette arbeidet, gikk det et stort ras, en del av fjellsiden raste rett og slett ut. De tre arbeiderne ble tatt av raset.

– Ble dette raset utløst av arbeidet med rydding av løsmasse?

– Det vet vi ikke, forhåpentligvis vil granskningen gi svar på det.

– Var sikringen av sikringsarbeidet god nok?

– Det er også noe granskningen forhåpentligvis vil gi svar på. Det jeg vet er at alpingruppen er profesjonell og er vant til å utføre denne type oppgaver.

– Tar sikkerhet på alvor

– Tar Statkraft lettere på sikkerheten i utlandet enn i Norge?

– På ingen måte. Vi har absolutt de samme kravene til sikkerhet uansett i verden vi befinner oss. Det er klart at i noen land er det en mindre innarbeidet sikkerhetskultur enn det vi er vant til i Norge. Men vi har ikke grunnlag for å si at denne ulykken har noe med det å gjøre i det hele tatt. Det ble gjort en grundig vurdering av om det var behov for å foreta en rensk langs fjellsidene, og vi gjorde det for å øke sikkerheten for de som skulle utbedre veien. Dette er veldig tragisk.

– Statkraft og SN Power fikk for en tid siden kritikk for mange dødsfall på et prosjekt i India. Har dere lært noe av dette?

– Vi lærer på hvert eneste prosjekt. Vi har en systematisk metode for å sørge for at læringen blir satt i system og tatt med i vurderingen i neste prosjekt.

Les også:

Stockholms nye el-ferge lader på ti minutter

Her oppgraderer de høyspentlinjene uten å skru av strømmen

Denne reaktoren tåler en jumbojet